صفحه اصلی > مهارت های زندگی 

طرح نامه مهارتهای زندگی

(برگزاری کارگاههای مهارت های زندگی ویژه خانواده طلاب)

مقدمه :

در راستای اجرای بند 2 ،7 ، 8 ، 9 ، 11  شرح وظايف مدیریت مشاوره و خانوادهِ معاونت تهذيب همچنین در راستای اجرای بند 10 تصمیمات جلسه شماره 137 شورای محترم عالی حوزه های علمیه مورخ 10/11/93، مدیریت مشاوره و خانواده معاونت تهذیب در صدد برگزاری دوره های مهارت های زندگی در استان ها (با اولویت محله های طلبه نشین) می باشد.

مشخصات واحد مجری:

مدیریت مشاوره و خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزه­های علمیۀ سراسر کشور

ضرورت طرح:

بی­تردید دامنه و حوزۀ تأثیرگـذاری خـانـواده، بسیار گسترده بوده و تمامی عرصه­های تربیت را شامل می­شود؛ البته دست­یابی به این مهم مستلزم آن است که هر کدام از اعضای خانواده، مهارت­های متنوعِ زندگی را نیز به فراخور نقشی که در خانه دارند، فراگرفته و آن­ها را درخود بپرورانند.

در این میان ضرورت پرداختن به مهارت های زندگی در میان طلاب و خانواده های ایشان آن­گاه اهمیت ویژه می­یابد که به نقش کلیدی و اساسی روحانیت در جامعه به عنوان الگوهای عملی زندگی، توجه گردد. امروزه روحانیون و خانواده­های آن­ها در جامعه به عنوان الگو دارای جایگاه ویژه­ای هستند؛ این امر همراهی خانواده­ها و ارتقای سطح دانشی و مهارتی آن­ها را می­طلبد که به نوبۀ خود مستلزم توجه بیشتر به برنامه­ریزی برای ترویج و تعمیق معنویت و زی طلبگی، ارتقاء مهارتها و ترویج آداب و سنن اسلامی در بین حوزویان و خانواده­های ایشان بویژه برگزاری دوره های مهارت های زندگی در مراکز تجمع طلاب می­باشد.

اهداف طرح:

1. قوام بخشیدن به بنيان و کانون خانواده؛

2. حفظ و صیانت از کانون خانواده­ی حوزویان در سایه برگزاری دوره های مهارت های زندگی در مجتمع های طلاب در زمینه­های مختلف خانواده  و تربيت فرزندان؛

3. ارتقای سطح مهارت­های اساسی و رضایت مندی در زندگی خانواده­های حوزوی(همسران و فرزندان)؛

4. پيشگيري از بروز آسيبهاي اجتماعی و عاطفی در بین  همسران و فرزندان طلاب؛

5. زمینه­سازي افزايش مهارتهای ارتباطی طلاب و خانواده­هایشان با یکدیگر و اجتماع؛

6. زمینه­سازي افزايش توفيقات معنوي  طلاب و خانواده­هایشان به ويژه در مسير تحصيل و تهذيب؛

7. ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی خانواده­­های طلاب به منظور ارائه بهتر خدمات تبلیغی طلاب و خانواده­های ایشان؛

8. برنامه ریزی مناسب و ارائه الگوهای عینی در جهت کیفیت بخشی به اوقات فراغت خانواده حوزویان

سیاست ها و یا وظایف منطبق با طرح:

1. الویت در برگزاری دوره هایی با موضوعات مبتلاء به مهارت های زندگی

2. لزوم برگزاری طرح به صورت کارگاهی و کاملأ عملیاتی

3. ترجیحا استفاده از اساتید خواهر درکارگاه­های خواهران و اساتید آقا درکارگاه­های آقایان

4. توجه به نیازهای ارتباطی و عاطفی خانواده­ها جهت مهرورزی  در کانون خانواده

5. انعطاف در محتوای آموزشی دوره مهارت های زندگی با لحاظ نیازهای خانواده­ها و خرده فرهنگهای استانی

مخاطبین طرح:

گروه هدف: طلاب متاهل به همراه همسرانشان (شرکت در کارگاه ها منوط به حضور زوجین است.) هر کارگاه نهایتا با حضور 25 زوج برگزار می گردد.

گستره: خانواده­های حوزوی سراسر کشور

نتایج طرح:

1. تقویت بنیان خانواده حوزویان

2. افزایش سطح مهارت­های اساسی مورد نیاز برای خانواده­های حوزوی

3. توانمند ساختن خانواده حوزویان در امر همسرداری، فرزند پروری

4. شناسائی منتخبین توانمند و برتر دوره ها و سرمایه گزاری آموزشی بر روی ایشان در راستای استفاده از ایشان بمنظور راهنمائی طلاب و خانواده های ایشان در مجتمع ها

5. پیشگیری از آسیبهای فراگیر اجتماعی

6. پربار شدن اوقات فراغت خانواده های طلاب

موضوعات و سرفصل­های پیشنهادی کارگاه ها:

1. مهارت ارتباطی زوجین

2. تفاوتهای زن و مرد

3. تنظیم نقش­ها و مرزها در خانواده

4. مهارت حل مسئله

5. مهارت حل تعارض

6. مهارت کنترل خشم

7. مهارت مدیریت استرس

8. مدیریت روابط با خویشاوندان

9. مهارت ارتباطی خاص(جداگانه با استاد اختصاصی خانم­ و آقا برگزار می­شود).

روند اجرائی:

شرايط برگزاري دوره:

تعداد شركت كنندگان در هر کلاس حداقل 15 زوج و حداكثر20 زوج

مدت دوره: 8 الی 10جلسه (هر جلسه 5/1 ساعته)

حضور فرزندان و یا طلاب مجرد در جلسات ممنوع و برخلاف آیین نامه آموزشی می­باشد.

درصورت امکان در کنار کارگاه­ها امکانات برگزاری مهد کودک جهت نگهداری فرزندان شرکت کنندگان مهیا گردد.

 ضبط صوتی کلیه کارگاه ها توسط مجریان طرح و ارسال به ستاد (مدیریت مشاوره و خانواده)

بدیهی است معاونت تهذیب آمادگی دارد در هر مکانی که بیش از 15 زوج طلبه گردهم آیند کارگاه مهارتهای زندگی را برگزار نماید.