صفحه اصلی > محتوي اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه

منابع مطالعاتی راه و رسم طلبگی

منابع مطالعاتی مورد نیاز حوزه‌های علمیه در هویت صنفی روحانی و راه و رسم طلبگی

ثبت نام برای ورود به حوزه‌های علمیه به این معناست که شخص، تصمیم گرفته تمام عمر خود و ۶۰ سال سرمایه وجودی خویش را وقف اقامه دین خدا و دستگاه امام زمان عج کند. بی‌شک لازمه‌ی چنین سرمایه‌گذاری بلندمدت و خطیری این است که طلبه، حوزه‌ی علمیه را به خوبی بشناسد و درک روشنی از مسیر طلبگی داشته باشد؛ یعنی هویت صنفی طلبگی را شناخته باشد و تعریف جامع و مانع و قاطعی از حوزه و ماهیت طلبگی داشته باشد. آینده طلبگی را ببیند. ماموریت‌ها و رسالت‌های حوزه را درک کند. ارزش‌ها، افتخارات و دستاوردهای حوزه را بشناسد و ...

خلاصه در این انتخاب چنان عالمانه و هوشمندانه عمل کرده باشد که اگر همه اهل زمان به او انتقاد و اهانت کردند ذره‌ای احساس ندامت و خسارت نکند و بتواند با همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی و ... در این حرکت بزرگ کنار بیاید. الگوی طلبه در این حرکت پرشور، وجود قدرتمند پیامبر رحمت است آنگاه که رسالت خود را با شعار «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آغاز کرد. در آن روزگار مشرکان که همه هویت و موجودیت خود را در معرض خطر می‌دیدند تلاش کردند تا آن حضرت را با تطمیع و تهدید از میدان به در کنند. پیامبر اکرم ص در مقابل چرب‌ترین تطمیع‌های آنان فرمود: «اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپم قرار دهید از رسالت خود دست نخواهم کشید» و در مقابل سخت‌ترین تهدیدها و بدترین توهین‌ها، متلک‌ها و شکنجه‌ها چون کوه استوار ایستاد و مومنان را به پایداری و استقامت توصیه کرد. همه آن تلاش‌ها در اراده‌ی آهنین آن حضرت اندک خدشه‌ای ایجاد نکرد.

طلبه باید در مسیر پرحماسه‌ی طلبگی به این اسوه‌ی ایمان و استقامت تاسی کند و باورمندانه و مشتاقانه، تا پای جان بر این عهد بماند. اگر چنین بصیرت و معرفت صنفی عمیقی وجود داشته باشد انبوه فشارهای اجتماعی و اقتصادی هیچ خللی در عزم پولادین طلبه پدید نمی‌آورد و هرگز شور و تصمیم و حرکتش را کند نخواهد کرد. طلبه‌ی باورمند در مواجهه با مشکلات و در مقابل اعتراض‌ها و اهانت‌ها نه تنها احساس سرافکندگی و ندامت نمی‌کند که سربلند و پرافتخار، به شکوه پاسداری از آیین الهی بر خود می‌بالد و به خاطر نعمت توفیق ادامه‌دهندگی راه پیامبران و وراثت انبیا و اولیا، خدا را از صمیم جان سپاس می‌گوید.

اما اگر انتخاب مسیر طلبگی با ابهام و اجمال و سستی و کوتاهی همراه باشد و حد نصاب معرفت و آگاهی در این موضوع حاصل نیامده باشد چه بسا عشری از این مشکلات برای پشیمانی و نگرانی کافی باشد و طلبه را از این مسیر نورانی محروم سازد.

بی‌شک ابلیس لعین و همه شیطان‌صفتان انسان‌نما که از این عزم و اقتدار طلبه برای یک عمر تلاش خالصانه در پاسداری از دین خدا سخت بیمناک‌اند تمام تلاش خود را برای شکستن تصمیم طلبه و انحراف او از این مسیر نورانی به کار می‌گیرند و بر مدیران و مسئولان است که با ایجاد معرفت و بصیرت صنفی، هویت طلبه را تقویت کنند و او را از بحران وساوس شیطانی ایمن سازند.

به لطف پروردگار و با تلاش عالمان و اندیشوران در این موضوع، محتوای غنی و آثار گران‌بهایی پدید آمده که جوانان با مطالعه‌ی آن می‌توانند آگاهی و شناخت روشنی از حوزه به دست آورند و در انتخاب طلبگی شاخص‌ها و معیارهای قاطع داشته باشند. طلاب علوم دینی نیز می‌توانند با مطالعه این آثار در مسیر طلبگی هوشمندانه‌تر عمل کنند و از عمر و تلاش خود بهره‌ی بیشتری ببرند و برای یک عمر خدمت فداکارانه به دین و در راه اقامه معارف اهل بیت آمادگی و توشه‌ی مناسب را دریافت کنند. مطالعه‌ی این کتاب‌ها برای اساتید و مدیران نیز این امکان را فراهم می‌سازد که طلاب جوان را در بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌ها و فرصت‌ها راهنمایی کنند و آنان را از سرگردانی، شبهه و تردید نجات بخشند و با معضل بحران هویت مقابله کنند. شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه نیز باید بر عمده‌ی این کتاب‌ها اشراف داشته باشد و از مباحث آن در حل مسائل فراوا ن عالم طلبگی بهره گیرد. عمده آثار موجود، در فهرست زیر منعکس است. تقسیم‌بندی کلی این فهرست به شرح زیرا است:

·         طلبه و هویت طلبگی

·         طلبه؛ اخلاق و خودسازی

·         طلبه و علم‌آموزی

·         طلبه و انقلاب اسلامی

·         طلبه و رسالت‌های اجتماعی

·         طلبه و زندگی خانوادگی

·         کتاب‌هایی برای اساتید حوزه‌های علمیه

·         کتاب‌هایی برای مدیران مدارس علمیه

·         کتاب‌هایی برای مسئولان و کارگزاران حوزه

 

معرفی منابع

هویت طلبگی

1.      آخوند باید روحانی باشد؛ توصیه‌های رهبر انقلاب برای حوزه‌های علمیه، تدوین محمدرضا حدادی، تهران: فراندیش، 1385.

2.      سیمای آرمانی طلبه، محمد عالم‌زاده‌ی نوری، قم: بوستان کتاب، ۱۳۹۰.

3.      بدان ایدک الله، نصایح رهبر انقلاب به طلاب، تهران: مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی، ۱۳۹۶.

4.      میثاق طلبگی (دفتر اول: رسم طلبگی)، محمد عالم‌زاده‌ی نوری، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ۱۳۹۷ش.

5.      راه و رسم طلبگی (دفتر اول: ارزش و افتخارات طلبه)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

6.      راه و رسم طلبگی (دفتر دوم: هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

7.      لباس روحانیت؛ چراها و بایدها، محمد عالم زاده‌ی نوری، قم: مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385.

8.      لباس روحانیت در نبرد نمادها، مهدی اسماعیلی، قم: معاونت تهذیب، ۱۳۹۴.

9.      جامه پیام‌بر، مهدی مسائلی، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، ۱۳۹۸.

10.   درآمدی بر زی طلبگی، هنجارشناسی جلوه‌های رفتاری حوزویان، محمد عالم‌زاده نوری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1387.

11.   مهارت‌های طلبگی (دفتر اول: آیین طلبگی)، علی‌اصغر همتیان، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

12.   حوزه‌ی علمیه؛ هست‌ها و بایدها، سید احمد خاتمی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1385.

13.   روحانیت و حوزه؛ مشکلات و راهکارها، علی صفایی حائری، قم: لیلة القدر، 1395.

14.   رسالت روحانیت در دنیای جدید، سید محمدمهدی میرباقری، قم: مؤسسه‌ی فرهنگی فجر ولایت، 1385.

15.   هویت صنفی روحانی، محمدرضا حکیمی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1360.

16.   کوله‌پشتی طلبگی، قنبرعلی تیموری، تهران: کانون اندیشه جوان، 1391.

17.   میقات سبز، مهدی هادوی تهرانی، قم: مؤسسه‌ی فرهنگی خانه خرد، کتاب همدم، 1380.

18.   زندگی مطلوب طلبه، محمدرضا فلاح شیروانی، قم: پژوهشکده باقرالعلوم، ۱۳۹۹.

19.   رسالت عالمان دین‌باور، سیدعلی طباطبائی، قم: بخشایش، 1382.

20.   سلسله مباحثی برای طلاب علوم دینی، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره)، 1389.

21.   حوزه و روحانیت، عبدالله جوادی آملی، قم: مؤسسه‌ی اسراء، ۱۳۹۲.

22.   درآمدی بر شناخت حوزه و روحانیت، منصور علم‌الهدی، قم: مرکز مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران، 1385.

23.   نگاهی به حوزه، سعید هلالیان، قم: کتاب فردا، ۱۳۹۳.

24.   پژوهشی در نظام طلبگی، مهدی ضوابطی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1359.

25.   شکل‌گیری سازمان روحانیت شیعه، محمدعلی اخلاقی، تهران: مؤسسه‌ی شیعه‌شناسی، 1384.

26.   تبارنامه حوزه و روحانیت؛ از صدر اسلام تا پهلوی اول، عبدالرحیم اباذری، قم: سلمان فارسی، 1390.

27.   مانیفست روحانیت، رضا غلامی، تهران: آفتاب توسعه، 1384.

28.   نسیم هدایت (رهنمودهای بزرگان به طلاب جوان)، علی وافی، قم: شفق، ۱۳۹۰.

طلبه؛ اخلاق و خودسازی

29.   بر بال فرشتگان (ارزش طلبگی و بایدها و نبایدهای آن)، مهدی اسماعیلی سادیانی، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1396ش.

30.   میثاق طلبگی (دفتر دوم: اخلاق و آداب طلبگی)، کاظم علی‌محمدی، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ۱۳۹۷ش.

31.   راه و رسم طلبگی (دفتر چهارم: طلبه و برنامه‌ریزی)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

32.   راه و رسم طلبگی (دفتر هفتم: طلبه؛ نشاط و طراوت طلبگی)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

33.   213 راهکار جهت تقویت و ارتقای انگیزه طلبگی، مدیریت مطالعات تربیتی فرهنگی معاونت تهذیب، قم: انتشارات معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، 1393.

34.   الگوهای اخلاقی طلبه مطلوب، هادی‌حسین‌خانی، قم، انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1398ش.

35.   فرازها و فرودها (علل و عوامل صعود و سقوط اهل علم)، جمعی از نویسندگان، قم: مرکز مدیریت حوزه، ۱۳۹۶.

36.   مهارت‌های طلبگی (دفتر پانزدهم: خودآگاهی و مدیریت خویشتن)، مسعود نورعلی‌زاده میانجی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

37.   مهارت‌های طلبگی (دفتر سیزدهم: چالش‌های طلبگی)، مسعود حیدری نیک، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

38.   فرهنگ حجره‌نشینی، مهدی محمدی صیفار، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ۱۳۹۶ش.

39.   منشور حجره‌نشینی؛ آداب زندگی در حجره، محمدتقی مرادی، قم: سرای کتاب، 1395.

40.   اخلاق حرفه‌ای و وظایف صنفی روحانیت از نگاه امام خميني، حمید آقانوری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۲.

41.   آداب الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، 1385.

42.   آفات الطلاب، شاکر برخوردار فرید، تهران: لاهوت، ‌1385.

طلبه و علم‌آموزی

43.   راه و رسم طلبگی (دفتر سوم: طلبه در دوران رشد و تحصیل)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

44.   راه و رسم طلبگی (دفتر پنجم: طلبه و جهت‌گیری تخصصی)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

45.   راه و رسم طلبگی (دفتر ششم: علم دیگر)، محمد عالم‌زاده نوری، قم: ولاء منتظر، 1389.

46.   دانشِ تحصیلِ دانش، سعید هلالیان، قم: ولاء منتظر، 1391.

47.   انتخاب رشته، انتخاب شغل؛ راهنمای مشاورین و مراجعین، احمد امامی‌راد، قم: مؤسسه اشراق و عرفان، 1392.

48.   میثاق طلبگی (دفتر سوم: نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه)، علی‌اصغر همتیان، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ۱۳۹7.

49.   صراط اندیشه و عمل، هدایت علمی و پرورشی طلاب و دانش‌پژوهان، ابوالقاسم علی‌دوست، قم: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، ۱۳۹۴.

50.   مهارت‌های مدیریت تحصیلی؛ قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ۱۳۹۹ش.

51.   مهارت‌های طلبگی (دفتر دوم: جلسه درس)، حسن‌علی علی‌اکبریان، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

52.   مهارت‌های طلبگی (دفتر سوم: مباحثه)، محمود مقدمی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

53.   مهارت‌های طلبگی (دفتر بیستم: روند تحصیلی حوزه)، محمدعلی مروجی طبسی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

54.   مهارت‌های طلبگی (دفتر چهارم: برنامه‌ریزی تحصیلی)، حسین خنیفر، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

55.   مهارت‌های طلبگی (دفتر چهاردهم: حافظه و فنون یادگیری)، حسین خنیفر، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

56.   مهارت‌های طلبگی (دفتر شانزدهم: الفبای مقاله‌نویسی)، محمدباقر انصاری، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

57.   مهارت‌های طلبگی (دفتر هجدهم: چگونه مطالعه کنیم؟)، محمود مقدمی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

58.   راهنمای تحصیل در حوزه‌های علمیه؛ با اقتباس از نگرش اسلام به دین، علم و عالم دینی، عبدالحمید واسطی، مشهد: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، 1392.

59.   راهنمای تحقیق؛ با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی، عبدالحمید واسطی، مشهد: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، 1394.

60.   راهنمای تحصیل در حوزه (جلد اول: انگیزه‌شناسی تحصیل)، علی نصیری، قم: وحی و خرد، 1393.

61.   راهنمای تحصیل در حوزه (جلد دوم: روش‌شناسی تحصیل)، علی نصیری، قم: وحی و خرد، 1393.

62.   آداب تعلیم و تعلم در اسلام؛ ترجمه گزارش‌گونه کتاب «منیة المرید»، سیدمحمدباقر حجتی، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1386.

63.   شیوه‏های تحصیل و تدریس در حوزه‏های علمیه، محمدعلی رضایی اصفهانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376.

64.   آیین دانشوری در سیره امام خمینی(ره)، رسول سعادتمند، قم: تسنیم، 1389.

طلبه و انقلاب اسلامی

65.   طلبه و انقلاب اسلامی، محمد عالم‌زاده نوری، قم: خانه طلاب جوان، 1400.

66.   طلبه عصر انقلاب؛ تحلیل سیاسی و شناخت رویدادهای اجتماعی، محمد عالم‌زاده نوری، قم: خانه طلاب جوان، 1400.

67.   طلبه عصر انقلاب؛ جامعه‌سازی و علوم انسانی اسلامی، محمد عالم‌زاده نوری، قم: خانه طلاب جوان، 1400.

68.   حوزه باید انقلابی بماند، محمدرضا فلاح شیروانی، قم: شهید کاظمی، 1396.

69.   حوزه علمیه تراز، سیدسجاد ایزدهی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1400.

70.   طلبه انقلابی؛ جایگاه‌شناسی توصیفی-تحلیلی طلبه انقلابی، سعید هلالیان، قم: شهید کاظمی، 1398.

71.   مهارت‌های طلبگی (دفتر دهم: فعالیت سیاسی)، سیدسجاد ایزدهی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

72.   مهارت‌های طلبگی (دفتر دوازدهم: بصیرت سیاسی)، سیدسجاد ایزدهی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

73.   الگوی حضور سیاسی طلبه در انتخابات، قم: خانه طلاب جوان، 1396.

74.   مقدمه‌ای بر تربیت سیاسی طلاب، سید مهدی موسوی، قم: بوستان کتاب، 1394.

طلبه و رسالت‌های اجتماعی

75.   مهارت‌های طلبگی (دفتر ششم: تبلیغ مجازی)، حسین سلیمانی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

76.   مهارت‌های طلبگی (دفتر پنجم: پاسخ به شبهه و پرسش)، حسین سوزنچی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1394.

77.   رسالت روحانیون در دانشگاه‌ها؛ از منظر رهبر معظم انقلاب، محمد طهماسبی، تهران: نشر معارف، 1393.

طلبه و زندگی خانوادگی

78.   مشق مهر، مهدی محمدی صیفار، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1395ش.

79.   همسران همراه، مهدی محمدی صیفار، کاظم علی‌محمدی و هادی حسین‌خانی، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1395ش.

80.   خانه آفتاب؛ راهکارهایی برای موفقیت خانواده طلاب، نصرت رضایی، مشهد: انتشارات باران حکمت، 1392.

81.   مهارت‌های طلبگی (دفتر هشتم: دوران عقد)، هادی حسین‌خانی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

82.   مهارت‌های طلبگی (دفتر نهم: همسرداری)، سیدجعفر علوی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

83.   مهارت‌های طلبگی (دفتر هفدهم: شادابی خانواده)، سیدمهدی قانع، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

84.   مهارت‌های طلبگی (دفتر نوزدهم: فرزندآوری)، محمود مقدمی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

کتاب‌هایی برای اساتید

85.   استاد و درس، علی صفایی حایری، قم: هجرت، 1361.

86.   راهنمای تدریس؛ با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزی، عبدالحمید واسطی، مشهد: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، 1392.

87.   شاگردپروری؛ تربیت شاگردان در سیره تربیتی اهل‌بیت(ع)، محمدرضا عابدینی، تهران: نشر معارف، 1399.

88.   فیض استاد؛ مهارت کلاس‌داری تربیتی اساتید حوزه علمیه، محمدجواد نوری

89.   نقش تربیتی اساتید، هادی حسین‌خانی و کاظم علی‌محمدی، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1398ش.

90.   مهارت‌های طلبگی (دفتر هفتم: روش تدریس)، رمضان علی‌تبار فیروزجایی، تهران: کانون اندیشه جوان، 1395.

کتاب‌هایی برای مدیران مدارس

91.   الگوی تربیت جامع طلاب؛ محمدجواد نظافت یزدی، مشهد: انتشارات امام مهربان، ۱۳۹۹.

92.   نقش تربیتی مدیران در مدارس علمیه، هادی حسین‌خانی نائینی، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1395.

93.   ظرفیت‌های تربیتی مدرسه‌ی علمیه مطلوب، کاظم علی‌محمدی، انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1396.

کتاب‌هایی برای مسئولان و کارگزاران حوزه

94.   انتظارات جامعه اسلامی از حوزه‌های علمیه امروز، حسن بنیانیان، قم: بوستان کتاب، 1393.

95.   تبیان، دفتر دهم، روحانیت و حوزه‏های علمیه، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379.

96.   منشور حوزه و روحانیت، دیدگاه‌ها و بایسته‌های حوزه و روحانیت از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ (۱۵ جلد)، علی خراسانی، تهران: مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی، ۱۳۹۶.

97.   حوزه، محمدتقی مصباح یزدی، مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1375.

98.   ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1376.

99.   ولایت، رهبری، روحانیت، شهید سید محمدحسین بهشتی، بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت الله دکتر بهشتی، تهران: بقعه، 1383.

100. تحول حوزه علمیه و روحانیت در گذشته و حال؛ طرح الگو، چشم‌انداز و ارزیابی فعالیت روحانیت، علی‌رضا پیروزمند، تهران: کتاب فردا، 1392.

101. گذشته، حال و آینده حوزه در نگاه رهبری، جمعی از نویسندگان مجله‌ی حوزه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376.

102. نظام‌نامه جامع تهذیبی حوزه‌های علمیه، کاظم علی‌محمدی و مهدی محمدی صیفار، قم: انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، 1399.

103. نظام‌نامه تربیتی؛ جامعه المصطفی العالمیه.

104. حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده، علی‌رضا اعرافی، قم: مؤسسه اشراق و عرفان، 1395.

105. وحدت حوزه و دانشگاه؛ علی‌رضا اعرافی، قم: مؤسسه اشراق و عرفان، 1392.

106. حوزه‌های علمیه، طرحی نو بر پایه‌ی ارزش‌ها، محمدتقی مدرسی، ترجمه حمیدرضا آژیر، نشر بقیع، 1374.

107. حوزه و روحانیت در نگاه رهبری، حمید آقانوری، قم: دبیرخانه شورای عالی حوزه‌ی علمیه، ۱۳۹۰.

108. حوزه و روحانیت؛ برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، سعید صلح میرزایی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390.

109. حوزه و روحانیت ۱ و ۲؛ مسائل، آسیب‌ها، کارکردها، به‌کوشش علی باقری‌فر، مؤسسه دین‌پژوهی بشری، 1389.

110. حوزه و بایسته‌ها؛ گفتارها و نوشتارها درباره‌ی حوزه، روحانیت و مرجعیت، سیدمحمدباقر صدر، قم: دارالصدر، 1398.

111. نظام علمی-آموزشی «پرورش مآل»؛ طرحی برای تحول بنیادین حوزه براساس نظریه آموزش «پرورش مآل»، علی‌اکبر رشاد، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1396.

سخن پایانی

وجود این کتاب‌ها در مدرسه علمیه و در دسترس طلاب، هم امکان استفاده از آن را برای طلبه سهل می‌سازد و به ارتقای معرفتی او می‌انجامد و هم اقناع روحی و احساس روانی خاصی بر داشتن یک پشتوانه سنگین معرفتی در جان طلبه ایجاد می‌کند و او را آرامش و قدرت می‌بخشد.

 

معرفی اجمالی منابع مطالعاتی: Pdf - powerpoint



١٠:١٠ - 1400/08/10    /    شماره : ٤١٩٠٥٨    /    تعداد نمایش : ٢٢٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج