حجت الاسلام زاد حسینی مدیر مدرسه علمیه حقانی در اجلاسیه اساتید و مشاوران اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در سالن سلمان مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به این که از زاویه نگاه طلاب علوم دینی به مشاوران و اساتید اخلاق به ارائه نکاتی می پردازند، اظهار داشت: باید دانسته شود که مخاطبین اساتید اخلاق در چه مرحلهای به سر میبرند و نحوه دیدگاه آنان به اهداف و مسیری که در تلاش برای رسیدن به آن هستند چگونه است.
وی در ادامه افزود: یکی از دغدغههای اساسی طلاب علوم دینی در عصر امروز این است که مسئله هایی که با آن مواجه هستند را با استاد اخلاق و مشاوران در میان نگذاشته و دنبال پیگیری راهکارهای مناسب برای حل مسائل خود نیستند و در برخی از موارد اصلاً نمی دانند در چه سازه ای درحال حرکت بوده و در چه جایگاهی قرار دارند.
حجت الاسلام زاد حسینی با اشاره به میزان استقبال کیفی و کمی طلاب علوم دینی از دروس اخلاق بیان داشت: باید علل استقبال و یا عدم استقبال مخاطبان از دروس اخلاق را کشف کنیم و در رفع آن تلاش و کوشش کرده و کمرنگ بودن و یا پررنگ بودن جنبه های آموزشی، تحصیلی و موارد دیگر را مورد بازنگری قرار داده یا آنها تعدیل و اصلاح کنیم.
وی در ادامه افزود: امروزه احساس برخی از طلاب و مخاطبان این است که در دروس اخلاق یکسری از مطالب، درحال تکرار شدن است و به همین جهت اهتمام ویژه ای برای شرکت در دروس اخلاق ندارند.
مدیر مدرسه علمیه حقانی اظهار داشت: باید مطالبی که اساتید و مشاوران اخلاق برای طلاب بیان می کنند به صورت پلکانی بوده و با توجه به اقتضائات فهم و ظرفیت کشش ذهنی و معنوی افراد باشد و مسائلی که مطرح میشود به گونهای باشد که حداقل منشاء آسیب های دیگر نگردد.
حجت الاسلام زاد حسینی بیان داشت: ما در کنار ارائه و انتقال مسائل اخلاقی نیاز به شخصی سازی اخلاق و تربیت داریم؛ یعنی حضور عالمانه، آگاهانه و از سر اشراف اساتید اخلاق در مشاوره دادن به طلاب علوم دینی، امریلازم و ضروری است.
وی در ادامه با اشاره به وجود برخی روایت های افراطی و تفریطی از بعضی از اساتید اخلاق اظهار داشت: گاهی از اوقات روایت های ما به گونهای است که مثلاً فقر برای مخاطب آن گونه شیرین جلوه داده می شود که او به این شکل متوجه میشود که دچار شدن به فقر نوعی از اسرار الهی است و گاهی از مواقع نیز فقر مایع هلاکت، بدبختی و سقوط طلاب جلوه داده می شود.
حجت الاسلام زاد حسینی در پایان اظهار داشت: روایت مجاهدت های علمی، عملی، بصیرتی و اجتماعی به درستی می تواند طلاب علوم دینی را به قیام و تلاش و کوشش وا دارد و إلا سبب گرفتاری بیشتر آنان در فرو رفتن در منجلاب گمراهی خواهد شد که به همین دلیل نوع روایت ها از صحنه و میدان بسیار امر مهم و تعیینکننده ای می باشد.