• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
26

گزارشی از نخستین نشست دانش افزایی مسئولان دارالقرآن های مدارس علمیه در مازندران

  • کد خبر : 1598
  • 04 دی 1401 - 8:00
گزارشی از نخستین نشست دانش افزایی مسئولان دارالقرآن های مدارس علمیه در مازندران
نخستین نشست دانش افزایی مسئولان دارالقرآن های استان مازندران، گلستان و مرکز مدیریت بابل در حوزه علمیه امام صادق(ع) محمودآباد برگزار شد.

پیرو تأسیس دارلقرآن های مدارس علمیه سراسر کشور، نخستین نشست دانش افزایی مسئولان دارالقرآن های استان مازندران، گلستان و مرکز مدیریت بابل در تاریخ یکم و دوم دی ماه در حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان محمودآباد مازندران برگزار شد.

در این نشست دو روزه که با حضور فعال مسئولان دارلقرآن ها برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مقنی، مدیر محترم اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه به همراه مسئولان بخش های دارلقرآن و ترویج قرآن و حدیث حوزه شرکت کردند.

همچنین در این نشست، از ظرفیت اساتید متخصص آموزشی و ترویجی قرآن و حدیث حوزه های علمیه استفاده گردید.

همچنین در پایان این نشست بیانیه حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه قرائت گردید که متن کامل آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«قرآن و حدیث» به عنوان منابع غنی، عمیق و لایزال در هدایت و سعادت بشر نقش محوری در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان­ها دارد. با اعتقاد راسخ به جامعیت دین اسلام و کلام الهی و تشریح و تبیین معصومانه آن، تمام نیازهای فردی و اجتماعی زندگی مؤمنانه تا قیامت در قالب این موهبت الهی تامین گشته است و می­توان با تمسک بر آموزه‌های دینی و بهره­مندی از کلام الهی در رفع نیازهای علمی و معرفتی و حوایج مادی و معنوی و اقامه دین الهی در جامعه کوشید و بیش از پیش به آن منبع لایزال متمسک گردید.

قرآن و حدیث، ریسمان هدایت، سرچشمه جوشان معرفت و تنها مسیر سعادت دنیا و آخرت است که خودسازی، جامعه­سازی و تمدن‌سازی اسلامی بر محور آن تحقق می­یابد و حوزه­های علمیه به عنوان پایگاه فقاهت و اقامه دین، تنها بر مبنای معارف قرآنی و حدیثی می­توانند جامعه را به سوی تحقق اهداف اسلام و انقلاب رهنمون سازند و در پروش انسان­ها و طی طریق تکامل جریان شیعه و وصول به عصر ظهور منشأ اثر باشند. شایسته است حوزه­های علمیه با نظر به چنین جایگاه عظیم و بی­بدیل، در جهت گسترانیدن پرچم قرآن و حدیث در جامعه حوزوی و اهتمام به اشراب و جریان آن در همه مناسبات و شئون حوزه أعم از تفقه، تبلیغ، تدریس، اقامه و … تلاش نمایند و تحقق محوریت و مرجعیت قرآن و حدیث را در فرایند اقامه دین از نظر تا عمل دنبال نموده و جریان آن را در تولید علم و اسلامی­سازی علوم تا ساحت عمل به معارف و احکام قرآن و حدیث خصوصاً تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر محوریت اخلاق و تربیت، محقق سازند.

مقام معظم رهبری در اهمیت انس با قرآن و حدیث و نقش تربیتی آن می‌فرمایند:

«من خوشبختانه مى‏بینم انس با قرآن در بین طلاب علوم دینى در همه جا روزبه‏روز بیشتر شده، این تلاوت‌هاى خوب هم که ما تشویق می‌کنیم و آن را ارجمند می‌شماریم، براى این است که تلاوت خوب، جاذبه‏ى قرآن را زیاد می‌کند، دل‌ها را به قرآن نزدیک می‌کند، انسان را به یاد قرآن مى‏اندازد. مرحوم آقاى قاضى (رضوان اللّه علیه) در سفارش‌ها و توصیه‏هایى که به‌صورت مکتوب براى بعضى از شاگردان خود به جاى گذاشتند، از جمله‏ى چیزهایی که ذکر می‌کنند، همین است؛ ایشان توصیه می‌کنند که در سحر که بلند شدید، با آهنگ خوش قرآن بخوانید. این سفارشِ یک مرد معنوىِ روحانى مثل مرحوم حاج میرزا على آقاى قاضى است. انس با صحیفه‏ى سجادیه، انس با دعا که دنیایی از معرفت است».

همچنین در رابطه با ساحت معرفتی قرآن و حدیث در حوزه‌های علمیه فرموده‌اند: «توصیه‏ام این است که با قرآن و احادیث صحیح و معارف اسلامى هرچه بیشتر ارتباط پیدا کنیم و به معارفى که از قرآن و حدیث به دست مى‏آید، اهتمام داشته باشیم،… یک فقیه، یک دین‏شناس، یک آدم که با قرآن‏ ارتباط دارد، معلومات و معرفتش از دین، حدّ یقف ندارد».

همچنین در رابطه با ساحت تبلیغ و رسالت اجتماعی حوزه و طلبه در عرصه قرآن حدیث فرموده‌اند:

«روی یک آیه‏ى قرآن‏ فکر و مطالعه کنید؛ به تنقیح آن بپردازید و براى مستمع بیان نمایید، مقصود حاصل است … قرآن‏ و حدیث را معرفى کنید … براى مردم بیان کنید. این، جزو بالاترین معارف اسلامى است… هر کس در هر نقطه از این کشور یک آیه‏ى قرآن‏ را براى مردم تبیین کند، به نظام جمهورى اسلامى کمک کرده است … براى مبارزه باید با قرآن‏ و تفسیر و معارف و کلام جدید و افکار نو آشنا شد… شما براى حرکت دادن یک جامعه‏ى مسلمان، بهترین ابزارتان آیات قرآن‏ است. این، چیز خیلى عجیبى است؛ کهنه نشده و کهنه نمى‏شود. با توجه به این‏ها، هرجا هستید، براى صیقل زدن به این سلاح و کامل کردن و در دست گرفتن آن تلاش کنید».

معاونت تهذیب و تربیت نیز وظیفه دارد با هدف بهره­مندی از دریای بی‌کران قرآن و حدیث و ارتقای جایگاه و منزلت محوری آن در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی طلاب و روحانیون و تحقق مرجعیت قرآن و حدیث در همه ارکان و اجزا و شئون حیات طلبگی و نیز تربیت و تعالی و افزایش انس با ثقلین نسبت به ارتقای راهبردها، برنامه­ها، رویکردها و عملکردهای خود تلاش نماید.

یکی از طرح‌های کلیدی و اساسی در این رابطه «تشکیل دارالقرآن‌ و الحدیث در سطح استان و مدارس علمیه» است که بهترین فرصت برای بهره‌مندی حداکثری از نعمت قرآن و عترت در حوزه‌های علمیه است. دارالقرآن یک کانون فکری و عملیاتی طلبگی است که با خلاقیت، نوآوری و برنامه‌ریزی در عرصه قرآن و حدیث و هماهنگی همه ظرفیت‌های قرآنی و حدیثی در جهت ارتقای انس و بهره‌مندی از دریای عظیم ثقلین است.

بدین منظور توجه به نکات ذیل لازم است :

  1. فارغ از ضرورت و اهمیت اشراب قرآن در متن، تاروپود، سیرت و صورت، باطن و ظاهر و اساس و آثار همه ساختارها و روابط که در هر زمان و مکان و توسط همگان باید مورد توجه واهتمام قرار گیرد، می­بایست بطور خاص نسبت «قرآن و حدیث» با همه امور حوزه‌ها و مدارس علمیه از جمله آموزش، پژوهش، تبلیغ، رسانه، تحصیلات تخصصی، اشتغال و خدمت و …  مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی شود. همچنین «نهادینه­سازی، کاربست و اشراب قرآن و حدیث در حیات فردی و اجتماعی و سبک زندگی طلاب و روحانیون» از موضوعات مهمی است که در تعالی و رشد همه ساحات تربیت، سهم و نقش قابل توجهی دارد.
  2. به منظور افزایش بهره‌وری و حفظ انسجام و وحدت رویه، شایسته است دارالقرآن‌های مدارس علمیه از لحاظ ساختاری و شبکه ارتباطات کانون ارتباط با همه واحدهای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، رسانه­ای، فرهنگی و… باشند، از این رو حضور و مشارکت نماینده همه واحدها به منظور مدیریت همه ظرفیت­ها و بهره­برداری از فرصت­های دیگر واحدها جهت اعتلای منزلت قرآن و حدیث و مرجعیت آن در همه امور مناسب است.
  3. ۳-    «مردمی­سازی» از اصول نهضت اسلام و ارکان انقلاب اسلامی است و هر حرکت مثبت و اثرگذاری لاجرم با حضور، اراده و نقش­آفرینی مردم محقق می­گردد، بنابراین لازم است همه ساختارهای کلان نظام و حوزه از شکل مدیریت استعلایی و تمرکزگرایی و خودکفابینی به شکل مدیریت شبکه­ای و مشارکتی و جبهه­سازی روی آورند و با پرهیز از تصدی­گری­های مستقیم، به تقویت نیروهای صف و برون­سپاری مسئولیت­ها و توانمندسازی ظرفیت­ها و مشارکت استعدادها در پیشبرد و تحقق اهداف و رسالت­های خود بپردازند، دارالقرآن نیز یک واحد مردمی – و نه یک واحد اداری با موظفی رسمی و حقوقی – در مدرسه علمیه است که با اهتمام خود طلاب اداره می‌شود و می­بایست ضمن کسب صلاحیت و افزایش توانمندی جهت ارتقای موقعیت خود به جایگاه راهبری، فضای فعالیت­ طلاب را فراهم آورده و در قالب یک نهضت همگانی قرآنی و حدیثی، جبهه­ای از فعالان این عرصه و شبکه­ای هم­افزا از ظرفیت­های موجود را ساماندهی نموده و ایشان را در جهت رشد و تعالی در پرتو قرآن و حدیث یاری و حمایت نماید. این رویکرد قطعاً با اجرای چند برنامه محدود در سطح مدارس علمیه متفاوت است و آثار آن بی­شمار خواهد بود.
  4. حمایت و هدایت مدیران و مسئولان مدارس علمیه از طلاب فعال قرآنی و ایجاد بستر خدمت و فرصت فعالیت گسترده برای آنان به گسترش فرهنگ قرآن و حدیث یاری می‌رساند.

توفیق همه خدمتگزاران به قرآن و اهل بیت را از درگاه خدای متعال خواهانم

محمد عالم زاده نوری

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه

دی ماه ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=1598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.