• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

«بررسی نقش تربیتی اساتید» در جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه حضرت ولی عصر تبریز

  • کد خبر : 3105
  • 22 آبان 1402 - 9:36
«بررسی نقش تربیتی اساتید» در جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه حضرت ولی عصر تبریز
جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز با حضور معاون تهذیب و تربیت استان آذربایجان شرقی پیرامون موضوع «بررسی نقش تربیتی اساتید» برگزار شد.

جلسه هم اندیشی اساتید مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز با حضور حجت الاسلام کاظم علی محمدی، معاون تهذیب و تربیت استان آذربایجان شرقی با موضوع بررسی نقش تربیتی اساتید روز یکشنبه ۲۱-۸-۱۴۰۲ در اتاق اساتید این مدرسه برگزار شد.

در این جلسه بر نکات ذیل تاکید شد:

  • این که خود فعالیت علمی (تعلیم و تعلم) کار تهذیبی و عبادت است.
  • بی‌شک مهم‌ترین عامل و ماندگارترین تاثیر در تربیت طلبه را اساتید دارند. نقش اساتید در شکل‌دهی به شخصیت و رفتار طلبه بی‌همتاست، لذا بیش‌ترین رسیدگی در حق طلبه نیز از استاد انتظار می‌رود.
  • صرف سخن گفتن و انتقال داده‌های علمی به تحول جان طلبه و رشد اخلاقی و معنوی و شخصیتی وی نمی‌انجامد.
  • وقت گذاشتن برای طلبه، بالا بردن همت و انگیزه طلبه برای جهاد پرشور علمی و ایجاد امید به تلاش و حرکت، تحکیم اعتقادات و باورهای زیرساختی با تبیین و تکرار، کشف استعدادهای خاص، تکریم شاگردان، سرکشی به حجرات طلاب، احوال پرسیدن از او در صورت غیبت، عیادت او در بیماری، احوال گرفتن از خانواده، گوش دادن به درددل و مشکلات او و همدردی و پی‌گیری تا حد امکان، خیرخواهی و راهنمایی او، معرفی الگوهای رفتاری، بیان نقاط قوت، شناخت نقاط ضعف و تلاش برای رفع آنها (با راهنمایی دلسوزانه و تذکرات بهنگام و هوشمندانه)، همراهی در سفرهای زیارتی، سیاحتی، علمی، اردوها، برنامه‌های ورزشی، مجالس و مراسم طلاب، الگوی عملی بودن خود استاد، حضور فراوان در میان طلاب، معنوی ساختن فضای کلاس با ذکر آیات و روایات و تذکرات اخلاقی، بیان تجربیات سازنده، حضور در نماز جماعت مدرسه، در دسترس بودن خارج از فضای رسمی کلاس، نشست و برخاست با طلبه، حساسیت نسبت وضعیت ظاهری و پوشش و بهداشت فردی شاگردان و … از مهمترین قالبها و روشهای رسیدگی به طلاب از سوی اساتید محترم می باشند.
  • نیز اخلاص در تدریس و ارتباط با طلاب و پرهیز از نگاه کاسب‌کارانه اولین و مهم‌ترین شرط لازم برای موفقیت استاد در تاثیرگذاری اخلاقی و معنوی روی طلبه است.
  • در بخش پایانی این نشست، اساتید بزرگوار مدرسه نکته ها و دیدگاه های خود را پیرامون موضوعات مطرح شده بیان نمودند؛ نیاز به حضور مشاور ثابت در مدرسه، حمایت بیش تر از اساتید در انجام رسالت خطیر خود، لزوم هماهنگی و وحدت رویه در بین اساتید و مدیر و کادر مدرسه در مواجهه با نابهنجاری های طلاب، ضرورت درس اخلاق ویژه برای اساتید با بهره گیری از اساتید اخلاق صاحب نفس و… بخشی از مطالب مطرح شده از سوی اساتید محترم بود.
لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=3105

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.