به گزارش معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، مدرسه زمستانه نگاهی به شخصیت و نظام فکری امامخمینی(ره) که با همکاری دبیرخانه امور معرفتی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه در سالن جلسات موسسه آموزشی و فرهنگی نفحات در قم برگزار شد.
حجتالاسلام وحید نجفی در حاشیه این برنامه اظهار کرد: مسئلهای که امروز به عنوان یک عنصر ضروری برای طلاب لازم است این موضوع است که بتوانند اسلام را با یک امتدادی برای اداره اجتماع و سیاست عرضه بکنند.
وی افزود: این موضوع یک خلأ در حوزه علمیه بود و شاید این عدم توجه به این مسئله تا حدودی منجر به بحران هویت در برخی طلاب میشد، از این رو توجه به این بعد از اندیشههای اسلامی و نگاه جامع و یک پارچه، مستند و متقن یک امر بسیار لازم و ضروری است.
وی بیان کرد: دبیرخانه امور معرفتی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه توجه جدی به این مباحث دارد و امروز با همکاری موسسه نفحات دوره آشنایی با اندیشههای فکری و سیاسی امامخمینی(ره) برگزار شد.
در ادامه حجتالاسلام بغدادی گفت: منظومه فکری امامخمینی(ره)، واجد ویژگیهای یک مکتب فکری، اجتماعی و سیاسی کامل است.
وی افزود: سه ویژگی اصلی آن عبارتند از جهانبینی، به روز بودن و عملیاتی بودن. جهانبینی توحیدی این منظومه بر پایه توحید بنا شده است. تمامی فعالیتها و منطق امام، ریشه در توحید بهعنوان زیربنای اصلی تفکر اسلامی دارد. توحید، نخستین محور و اساس جهانبینی ایشان است.
این استاد حوزه گفت: دومین ویژگی بهروز بودن است. برخلاف بسیاری از اندیشمندان که صرفاً به مباحث جهانبینی و اعتقادی میپرداختند، امام خمینی(ره) جهانبینی توحیدی را بهروز و متناسب با زمان خود ارائه نمود. این ویژگی، منظومه فکری ایشان را متمایز و به مکتبی مستقل و تأثیرگذار تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: سومین ویژگی عملیاتی و قابل تحقق بودن است. برخلاف بسیاری از اندیشههای صرفاً نظری، مکتب فکری امامخمینی(ره) عملیاتی و قابل تحقق در میدان عمل بود. این مکتب، راهکاری عملی برای اداره جوامع ارائه داد و صرفاً در حد حرف و گفتمان باقی نماند.
تصاویر/ مدرسه زمستانه، نگاهی به شخصیت و نظام فکری امام خمینی(ره)
ویژگی های منظومه فکری امامخمینی(ره)