با هدف تبیین ریشههای مکتب امام در میراث علمی معنوی حوزه علمیه و معرفی دانشهای مختلف حوزوی و نحوه حضور آنها در مکتب امام؛ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) فتوت با همکاری معاونت تهذیب حوزه های علمیه نهمین دورۀ اردوی علمی مدرسه معرفتی امام خمینی (ره) را برگزار میکند
📌 ویژه طلاب ورودی پایه ۷
⏳ زمان: ۲۱ الی ۲۳ خرداد ۱۴۰۴
🕌 مکان: شهر مقدس قم
🔸 به شرکت کنندگان از طرف معاونت تهذیب حوزه علمیه گواهی رسمی اعطاء میگردد.
🔺اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنیها و گرههای فراوان عبور دهد و با کمترین هزینهها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🔺آبشخورهای این اندیشه نیرومند بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاهآبادی» بوده است، و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایههای تاریخی پدیدآورده است. اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیاتبخش بود.
🔺ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایشها را نیز از نظر دور نداریم.
💠 این هدف کلی است که دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره دنبال می کند، انقلاب اسلامی در دنیای استکباری فعلی در مقابل دو قطب شرق و غرب یک جریان سوم به وجود آورد که یک جریان جدیدی بود و به تعبیر امام خامنه ای یک دوران جدیدی به نام دوران امام خمینی را آغازگر شده است، این جریان جدید و دوران ساز، با وجود همه دشمنی های بسیار عمیق دو قطب شرق و غرب که یکی از آنان الان نابود شده و دیگری هم به تعبیر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم «با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست و پنجه نرم میکند!»؛ باقی مانده و پیروزمندانه در حال پیشروی است.
🔺شکل گیری و پایایی این جریان جدید و پیروز، عواملی داشته است که مهم ترین آن ها :
۱ . تکیه به ارزشهای دینی
۲ . تکیه به اراده ی مردم
۳ . تکیه به اندیشه ای نیرومند است.
💠در دوره مدرسه معرفتی امام خمینی (ره) می خواهیم بر عامل سوم یعنی تکیه به اندیشه ای نیرومند داشتن تکیه کنیم و نشان دهیم که این اندیشه نیرومند چه ویژگی هایی داشته است و چگونه شکل گرفته است که توانسته پدیده ای به نام انقلاب اسلامی را رقم بزند و نگه بدارد. (البته به دو عامل دیگر نیز در ضمن خواهیم پرداخت) به همین دلیل سرفصل های مباحث به شکل زیر خواهد بود:
سرفصل ۱ – نشان دادن نقشه کلی آبشخورهای شکل گیری این اندیشه است که جلسه اقتداری از دل تاریخ بیان کننده این بحث است.
سرفصل ۲ – بررسی مختصری از تاریخ زندگی حضرت امام خمینی ره است.
سرفصل ۳ – به صورت مباشر به توصیف خود مکتب امام می پردازد و مواجهات مختلف و مواجهه مطلوب با اندیشه امام را تبیین می کند و رویکرد های پنج گانه (توحیدی، تربیتی، فرهنگی، تمدنی و حکومتی) را بیان میکند.
سرفصل ۴ – لایه های نظری سه گانه (اندیشۀ توحیدی، اجتماعی و راهبردی) مکتب امام را تبیین میکند. این سه سرفصل عامل اول و دوم ماندگاری انقلاب اسلامی یعنی تکیه به ارزش های دینی و تکیه به اراده مردم را توضیح میدهد.
💠از اینجا به بعد وارد تبیین خصائص و ویژگی های اندیشه امام به عنوان تکیه گاه نیرومند انقلاب اسلامی می شود:
سرفصل ۵ – به یکی از مدارس معرفتی معاصر که نقش مهمی در شکل گیری مدرسه معرفتی امام خمینی داشته است؛ یعنی مدرسه آیت الله شاه آبادی ره؛ می پردازد. که امام تنها شاگرد اوست و او مؤثرترین استاد در شکل گیری شخصیت امام است.
سرفصل ۶ – به درس های امام از تجربه های عملی معاصر مثل مشروطه می پردازد و تحلیل امام از قیام مشروطه و درس هایی که از این شکست بزرگ گرفته اند می پردازد.
💠سرفصل۷ تا ۱۱ به دانش های مختلف حوزوی و نقش آن ها در شکل گیری شخصیت امام و نحوه حضور آن میراث علمی حوزوی در مکتب امام و ارزش آن ماده درسی در پشتیبانی از نهضت تمدن سازی اسلامی نشان داده می شود.
سرفصل ۷ – دانش فلسفه اسلامی و مکتب امام
سرفصل ۸ – دانش عرفان اسلامی و مکتب امام
سرفصل ۹ – دانش اخلاق و مکتب امام
سرفصل ۱۰ – دانش فقه و اصول و مکتب امام
سرفصل ۱۱ – دانش حکمت عملی و مکتب امام
سرفصل ۱۲ – دانش کلام و مکتب امام
🔍 پاسخ به سوالات در ایتا : 🆔 @M_m_emam
ثبت نام
معرفی دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره / بخش۱- حجتالاسلام والمسلمین استاد محمدرضا فلاح شیروانی
معرفی دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره / بخش ۲ – حجتالاسلام عقیل رضانسب