• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
22

نقش تربیتی «هیئات مذهبی مدارس علمیه»

  • کد خبر : 1149
  • 12 فروردین 1401 - 8:57
نقش تربیتی «هیئات مذهبی مدارس علمیه»
در مقابل هجمه­ های بی امان و شبیخون فرهنگی، یکی از مهم­ترین پایگاه­های مؤثر در زدودن حب دنیا از قلوب مؤمنین و نورانیت قلوب به نور محبت خدا و نبی و امام، «هیئات مذهبی» با محوریت مسجد، حوزه و مردم هستند که زیربنای اخلاق و معنویت را بر پایه تولی و تبری ساخته و راه عبودیت و بندگی را هموار می ­سازند.

مهمترین ساحت و بعد تربیت، بعد قلب و روح است[۱] که کانون حب و بغض و خاستگاه حالات و تمایلات و انگیزه­های انسان می­باشد. قدم اول در بندگی[۲]، خالی کردن قلب از حب دنیاست که رأس همه خطایا و سیئات است و نورانی شدن قلب به نور محبت خداوند و اهل بیت نبوت علیهم السلام است.[۳]

در دنیای امروز که ابلیس و همه شیاطین جن و انس و طاغوت و استکبار با همه ظرفیت و امکانات پیشرفته خود کمر همت به انحراف انسان­ها از مسیر حقیقت و عبودیت خدای متعال بسته­ اند،[۴] همه تلاش خود را صرف کاشتن تخم حب دنیا در قلوب انسان­ها از طریق تزیین حب شهوات و لذت­های دنیا و حب مال و رفاه با بهره­گیری از ابزارهای متنوع و جذاب هنری و رسانه­ای نموده و به­خوبی درک نموده­اند نقطه آغازین و منشاء همه خطاها و اشتباهات انسانی برای انحراف از مسیر بندگی خدای متعال حب دنیاست[۵] و تنها از این طریق می­توانند در حیا و  ایمان و دینداری جوانان تنزل ایجاد نموده و به همه اهداف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود در سلطه­گری بر دنیا برسند.

در مقابل این هجمه­ های بی امان و شبیخون فرهنگی، یکی از مهم­ترین پایگاه­های مؤثر در زدودن حب دنیا از قلوب مؤمنین و نورانیت قلوب به نور محبت خدا و نبی و امام، «هیئات مذهبی» با محوریت مسجد، حوزه و مردم هستند که زیربنای اخلاق و معنویت را بر پایه تولی و تبری ساخته و راه عبودیت و بندگی را هموار می ­سازند، هیئات مذهبی با وجود این مرتبه عالی و مقدس و نقش­آفرینی عظیم و بی­نظیر آنچنان که شایسته تعظیم و توسعه و فراگیری است، قدردانی و هویت­شناسی نشده اند.

حوزه­های علمیه به عنوان کانون و مهد تربیت عالمان متعهد و متقی به طریق اولی نیازمند بهره­گیری از این فرصت عظیم و در مرتبه بعد نقش­آفرینی در این پایگاه مقدس هستند و معاونت تهذیب و تربیت وظیفه خود می­داند در جهت پیشبرد اهداف تهذیبی و تربیتی، با بهره­گیری از توان بزرگان و پیشکسوتان این عرصه و برنامه­ریزی نسبت به تشکیل هیئات مذهبی در مدارس علمیه و بهره­مندی حداکثری از این ظرفیت عظیم در جهت اعتلای اخلاق و معنویت طلاب و روحانیون، اقدام نماید.

این هدف در کنار آموزش طلاب برای چگونگی بهره­مندی از ظرفیت هیئات مذهبی در آینده تبلیغی و آموزشی خود به طور خاص تاثیرگذار است.

امید است هیئات مذهبی مدارس علمیه با سه عنصر عطف و احساس، فهم و معرفت، عزم و جریان سازی اجتماعی، پایگاه و منشاء خیرات و برکات اخلاقی و معنوی در تربیت عالمان متقی و پرهیزگار و توانمند در عرصه «خودسازی، خدمات اجتماعی، جامعه­سازی و تمدن­سازی» شده و در تربیت رهبران جامعه و عالمان به زمانه برای پیشبرد اهداف انقلاب و تحقق تمدن اسلامی بر محور اخلاق و معنویت فعال و ثمربخش باشند.


[۱] – قال الله تعالی فی کتابه الکریم: ِ«انَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.»

[۲] – عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «خَرَجَ اَلْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَهِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَهُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَهُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ.»

[۳] – عن رسول الله صلی الله علیه وآله: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا.»

[۴] –  قال الله تعالى فی کتابه الکریم: «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلاّعِبادَکَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِینَ.»

[۵] – سُئِلَ زَیْنُ اَلْعَابِدِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ، أَیُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى؟ قَالَ: «مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَهِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَهِ رَسُولِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْیَا.»

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=1149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.