برونگرایی مدارس علمیه و مسئولیتهای اجتماعی طلبه
همانطور که مقام معظم رهبری طلاب و روحانیون را نسبت به مسئولیت های تعیین کننده در جامعه توجه می دهند و در این رابطه فرموده اند: «طلاب باید با کسب صلاحیت ها و آگاهی های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت های تعیین کننده در جامعه آماده کنند.» و نیز از آنجا که یکی از ساحات تربیت و تهذیب، ساحت مسئولیت پذیری و خدمات اجتماعی است و «اخلاق و معنویت» در مجرای حضور فعال و اثرگذار اجتماعی، سمت و سو و جهتگیری صحیح می یابد، و نیز به منظور اثرپذیری مثبت طلبه و جهت دهی به تحصیل و ایجاد انگیزه فعالیت های طلبگی و در یک کلام پیشبرد اهداف تهذیبی و اینکه تربیت در میدان عمل و مواجهه با واقعیات جامعه واقع می شود، لازم و ضروری است ضمن تبیین این مهم، مدارس حوزه علمیه به عنوان کانون اصلی و مهد تربیت طلاب، با رویکرد «برون گرایی» زمینه های حضور فعال و مداخله و اثرگذاری طلاب و روحانیون را در روابط و مناسبات جامعه و تعامل با نهادهای اجتماعی فراهم آورده و احساس دغدغه مندی، مسئولیت پذیری، اهتمام و پشتکار در ایفای نقش راهبری اجتماعی در جهت اقامه دین در صحنه های گوناگون زندگی و مناسبات اجتماعی در طلاب و روحانیون ایجاد نمایند.
در این طرح ضمن بررسی چیستی و چرایی مسئولیت اجتماعی طلاب و روحانیون، به ارائه الگوهای مناسب جهت ارتباط و تعامل طلاب و مدرسه علمیه با جامعه و نهادهای اجتماعی و همچنین تبیین چیستی و چرایی مسئولیت اجتماعی طلاب و نقش آن در تربیت و تهذیب و چگونگی ایفای نقش و رسالت اجتماعی بواسطه تقویت رویکرد «برونگرایی» در مدارس علمیه در ضمن ارائه نمونه های موفق از مدارس علمیه سراسر کشور میپردازد.
فاز اول این طرح پژوهشی است که در حال انجام است و فاز دوم آن طرح عملیاتی است که بر اساس فاز اول تنظیم و تدوین میگردد.