مقدمه
خانواده کانون پرورش افراد و آحاد جامعه به عنوان یکی از ارکان اصلی و مقدس جامعه ایمانی است که خود یک جامعه در مقیاس کوچک و دارای اصول و قواعد بسیاری است که توسط خدای متعال برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان ها طراحی و مهندسی شده و هرگونه خدشه و اختلال در آن، آسیب ها و اثرات سوئی در وضعیت و احوال فرد و جامعه بجای خواهد گذاشت. بی شک ارتقای جایگاه و منزلت خانواده و تبیین و ترویج مختصات یک خانواده مطلوب و دانش افزایی و مهارت افزایی در تشکیل و اداره خانواده و سبک زندگی دینی و اسلامی و تربیت فرزندان و روابط حسنه اعضای خانواده و… منجر به تکامل و ارتقای جامعه اسلامی و پیشبرد اهداف حکومت اسلامی خواهد شد. طلاب و روحانیون حوزه های علمیه نیز که در مسیر تربیت و رشد و تعالی خود و خانواده خود و جامعه خود به منزله عالمان و مبلّغان دین خدا و مجاهدان راه خدا قدم گذاشته اند، می-بایست در سلامت معنوی و سبک زندگی اسلامی خود و خانواده خود پیش گام و سرمشق و الگو باشند تا بتوانند مسئولیت خود را در هدایت جامعه اسلامی به سوی حیات طیبه بخوبی ایفا نمایند. مرکز مدیریت حوزه های علمیه از طریق اداره مشاوره و خانواده در معاونت تهذیب و تربیت، وظیفه دارد در تبیین و تحقق مختصات مطلوب خانواده و سبک زندگی اسلامی و تعالی آن میان طلاب و روحانیون حوزه های علمیه، از همه فرصت ها و ظرفیت ها بهره گرفته و مبتنی بر مطالعات و کارشناسی موضوعات، طرح و برنامه ای جامع و اقدام و عملی متناسب را رقم بزند. بدیهی است چنین رسالت مهمی در موضوع مهمی مانند خانواده نیازمند همدلی، همفکری و همکاری همه نهادهای حوزوی و ظرفیت-های فعال در این عرصه است و پیش نویس حاضر در صدد است تا با پیشنهاد تشکیل رسمی و دائمی «شورای تعالی خانواده» با حضور نمایندگان نهادهای حوزوی، ترسیمی از اهداف و سیاست ها و وظایف پیش رو برای همگرایی و تعامل و مشارکت نهادهای همسو ارائه نماید.
هدف
رشد و تعالی حوزه و حوزویان در موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی،
سیاست ها
۱-«جامعیت» نگاه به «خانواده» و نظام موضوعات مرتبط با آن مانند سبک زندگی، مدیریت خانواده، تربیت فرزند و… و نیز نظام روش ها از قبیل مدیریت، آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج و بهره گیری از مجموعه ابزار و امکانات نظیر رسانه و فضای مجازی، فضاهای آموزشی، کتب و نشریات و…
۲-«آسیب شناسی» وضعیت موجود و تمرکز بر «حل مسئله» و رفع مشکلات موجود و پیش رو،
۳-«اهتمام جمعی» به برنامه ریزی و تهیه نقشه راه با همراهی و همکاری نهادهای حوزوی،
۴-«مشارکت حداکثری» و تجمیع ظرفیت های سازمانی و امکانات و پشتیبانی های معنوی، فکری و مادی نهادهای همسو،
۵-«مردمی سازی» فعالیت ها با هدف حضور فعال، مسئولیت پذیری و نقش آفرینی طلاب و روحانیون و گروه های جهادی و مدارس علمیه در پیشبرد اهداف،
۶-«فرهنگ سازی» و بسیج اراده ها در تبیین و تبلیغ و تحقق ارزش ها، احکام و مختصات مطلوب خانواده اسلامی،
وظایف شورای تعالی خانواده
۱-برنامه ریزی راهبردی و سیاست گذاری کلان و تدوین نقشه راه و «طرح جامع خانواده»،
۲-سازماندهی ظرفیت ها و تعیین سهم مشارکت نهادهای عضو در:
۲-۱ رصد، شناسایی، شبکه سازی و ارتقای ظرفیت های دورن حوزه در موضوع خانواده و سبک زندگی،
۲-۲ رصد، شناسایی، شبکه سازی منسجم و هماهنگ، هم افزایی، حمایت، مهندسی و هدایت ظرفیت های مؤسسات، گروه های جهادی و فعالان عرصه خانواده و سبک زندگی،
۲-۳رصد، شناسایی و بهره گیری از توان و حمایت های نهادهای رسمی و حکومتی أعم از ارگانها و نهادهای علمی، پژوهشی، تبلیغی، رسانه ای، اجرائی و مدیریتی و… مرتبط با خانواده و سبک زندگی،
۳- تدوین طرح ها و برنامه های کارآمد بلندمدت و کوتاه مدت از قبیل تربیت نیروی انسانی و برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی و مهارت افزایی، بهره برداری از محتوا و پژوهش های علمی در موضوع خانواده و سبک زندگی و انتشار هدفمند و هنری و رسانه ای آنها بین طلاب و خانواده ایشان ، کارگاه ها و جلسات مشاوره و درمان و …