• امروز : جمعه, ۲۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 11 October - 2024
30

معرفی طرح «مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی(ره)»

  • کد خبر : 1090
  • 03 فروردین 1401 - 18:39
معرفی طرح «مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی(ره)»
«مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی(ره)» وابسته به معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه زمینه مشارکت و فعالیت نیروهای جهادی و انقلابی را در عرصه اخلاق و معنویت و تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی فراهم می‌آورد.

در عصر انقلاب و دوران بلوغ نظام اسلامی و زمانه شکوفایی جوانه‌های انقلاب و ظهور پدیده «جوانان انقلابی و جهادی» در همه عرصه¬های فرهنگی و خدمات اجتماعی و نقش‌آفرینی خودجوش، آتش به اختیار، مخلصانه، متعهدانه، پرشور و پرتلاش در صحنه‌های گوناگونِ پیشبرد اهداف انقلاب و تحقق تمدن اسلامی، نمی‌توان از این رویش‌های عظیم انقلاب و ظرفیت‌های بی‌بدیل و فرصت‌های ارزشمند، غافل بود و از خیرات و برکات و یاری این نیروهای مخلص انقلاب بهره‌مند نشد و از دستان توانمندشان استمداد نطلبید.

در میان همه عرصه‌های رشد و پیشرفت، «تربیت، اخلاق و معنویت» بیشترین سهم را در سعادت فردی و اجتماعی جامعه اسلامی دارد و حوزه‌های علمیه به عنوان مهد و کانون اصلی تربیت و اخلاق و معنویت در راستای خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی لاجرم محتاج و وابسته به نقش‌آفرینی نیروهای مخلص جهادی و انقلابی است.

«مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی(ره)» وابسته به معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه زمینه مشارکت و فعالیت نیروهای جهادی و انقلابی را در عرصه اخلاق و معنویت و تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی فراهم می‌آورد، این مجمع که بازوی فکری، برنامه‌ریزی و عملیاتی معاونت تهذیب و تربیت محسوب می‌شود، مدل و الگویی برای تعامل ستاد با مؤسسات تخصصی، گروه‌های جهادی و اشخاص توانمند و بهره‌مندی از ظرفیت و توان نیروهای جهادی و برون‌سپاری و واگذاری برخی اقدامات و فعالیت ها به ایشان است، همچنین زمینه حضور و فعالیت ایشان در حوزه‌ها و مدارس علمیه و در ارتباط با طلاب و روحانیون و نیز توزیع هدفمند خدمات و محصولات تهذیبی و تربیتی آنها را فراهم می‌آورد و امید است این شبکه ارتباطات و تعاملات حاصل از حضور پرشور و با نشاط و با اخلاص اشخاص توانمند، گروه‌های جهادی و مؤسسات تخصصی، نقطه عطف و کانون تحولی در تحقق اهداف تهذیبی و تربیتی حوزه‌های علمیه باشد.

اهداف مجمع

۱-   حمایت و بهره‌مندی از ظرفیت و توان نیروهای مخلص جهادی،

۲-   پرهیز از تصدی‌گری و مباشرت در انجام برنامه‌ها و واگذاری و برون‌سپاری فعالیت‌ها،

۳-   ایجاد فرصت و امکان مشارکت جمعی و تعاون و تعامل در برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای برنامه‌ها،

۴-   شبکه‌سازی تولیدات، خدمات و محصولات تربیتی و تنظیم چرخه تولید، توزیع و مصرف هدفمند فرآورده‌های تربیتی،

۵-   مهندسی روابط و تعاملات هم‌افزا و ایجاد زمینه تبادل ایده‌ها و تجربیات،

۶-   انسجام بخشی و فرایندسازی تربیتی با بهره‌گیری و سازماندهی ظرفیت‌های پراکنده،

۷-   خلاقیت، نوآوری و توسعه کمی و کیفی و تنوع فعالیت‌ها، خدمات و محصولات تهذیبی و تربیتی با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های اشخاص، گروه‌ها و مؤسسات تخصصی و فعالان عرصه اخلاق، معنویت، تهذیب و تربیت،

وظایف مجمع

۱-   شناسایی ظرفیت‌های فعال و توانمند در عرصه اخلاق و معنویت، تهذیب و تربیت و ساماندهی در قالب گروه‌ها و میزهای تخصصی،

۲-   برنامه‌ریزی و تدوین برنامه جامع تهذیب و تربیت با هدف سازماندهی و هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌های تهذیبی و تربیتی بصورت هماهنگ و منسجم، شبکه‌ای و هم‌افزا،

۳-   تشکیل گروه‌ها و میزهای تخصصی به منظور ایجاد فرصت طراحی و ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی و مدیریت و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های اخلاقی، معنوی و تهذیبی و تربیتی توسط نیروهای عضو مجمع در موضوعات مختلف و قالب‌های متنوع و گوناگون،

۴-   ایجاد شبکه ارتباطات و تعاملات به منظور هم‌افزایی اطلاعات و تجربیات تهذیبی و تبادل محصولات و خدمات تربیتی و ساماندهی خط تولید، توزیع و مصرف فراورده‌های اخلاقی و معنوی،

۵-   پشتیبانی و حمایت اعتباری، اطلاعاتی، ارتباطاتی، معنوی و در حد وسع مالی از اشخاص، گروه‌ها و مؤسسات فعال در مجمع جهادی،

عضویت و فعالیت مجمع

همه اعضا و نیروهای مجمع حتی مدیران و مسئولین مجمع با روحیه اخلاص و ایثار و بصورت جهادی برای رضایت و خشنودی خدای متعال و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همکاری و فعالیت می نمایند. در این مجمع امکان و فرصت همکاری برای همه افراد و مؤسسات و گروهها در سطوح مختلف (علما و اساتید، طلاب سطوح مختلف، حتی دانشجویان و عموم مردم)، در موضوعات مختلف (اخلاقی و معنوی و ساحات مختلف تربیتی) و با روشها و مهارتهای مختلف (علمی، فکری و برنامه ریزی، مدیریتی و اجرائی، هنری و رسانه ای و …)، و در زمانهای مختلف (یک ساعت در هفته تا ۱۴ ساعت در روز) فراهم می آید.

 هر مؤسسه یا نهاد یا گروه یا شخص می تواند  مدیریت یک کارگروه علمی یا میز تخصصی یا گروه جهادی و یا عضویت در آنها را به عهده گرفته و در اندیشه‌ورزی، برنامه ریزی و یا اجرای بخشی از برنامه جامع تربیتی متناسب با نظام موضوعات تهذیبی و تربیتی فعالیت نماید .

در این مجمع، در مرحله اول حدود پنجاه موضوع از نظام موضوعات و مفاهیم در عرصه اخلاق و تربیت که بیشترین کاربرد و اولویت را در رویکردها و اقدامات معاونت تهذیب و تربیت دارند مشخص شده و برای هر کدام یک میز تخصصی در نظر گرفته شده است. این میزهای تخصصی در سه دسته کلی تقسیم و طبقه‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از:

۱-   گروه‌های جهادی علمی و مطالعات راهبردی: تأملات علمی و برنامه ریزی راهبردی و تهیه برنامه های علمی (آموزشی و پژوهشی و مهارتی)،

۲-   گروه‌های جهادی برنامه‌ریزی (برنامه‌ریزی، هماهنگی و مدیریت اجراء)،

۳-   گروه‌های جهادی اقدام و عمل (مدیریت و اجرای برنامه‌های تهذیبی و تربیتی)،

لازم به ذکر است، خروجی و محصولات گروه‌های جهادی (محتوا، طرح‌ها و برنامه‌ها، محصولات و خدمات تربیتی و تهذیبی) در قالب «برنامه جامع تربیتی» ساماندهی و منظم شده و در مدارس علمیه اجرا می‌گردد.

وظایف میزهای تخصصی

۱-   برنامه‌ریزی برای رشد و ارتقا اندیشه و مهارت‌های خود اعضای میز تخصصی،

۲-   برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه میز تخصصی و ترسیم نظام موضوعات و سرفصل‌ها ذیل موضوع تخصصی،

۳-   مطالعات و مباحثات کارشناسی حول موضوعات مربوطه،

۴-   موضوع شناسی و مطالعه وضعیت موجود، آسیب‌شناسی، مسئله‌یابی و ارائه راهکار و تولید برنامه با در نظر گرفتن پیشینه، سوابق موجود، نمونه‌های مشابه، اقتضائات میدانی، نظام نیازمندی‌ها و اولویت‌ها، مقدورات و الزامات و …

۵-   بهره‌گیری از توان فکری و علمی عالمان و اندیشه صاحب‌نظران در قالب مصاحبه، فراخوان مقاله، برگزاری رویداد، نشست‌های هم‌اندیشی، جلسات گفتگو و …

۶-   ایجاد فرایند برنامه ریزی با مشارکت فعال ستاد، مدیریت‌های استانی، مدیران و اساتید مدارس علمیه و طلاب و روحانیون مدارس و حوزه‌های علمیه،

۷-   برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی و تعیین نقشه راه با توجه به وضعیت مطلوب، اهداف و مقاصد تهذیبی و تربیتی،

۸-   فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی پیرامون موضوع مربوطه،

۹-   مدیریت و هماهنگی ظرفیت‌های موجود جهت حمایت، هدایت، بهره‌برداری و به‌کارگیری آنها در پیشبرد اهداف،

۱۰- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اخلاقی و معنوی، تهذیبی و تربیتی در قالب‌ها و روش‌های گوناگون و متنوع،

۱۱- ارزیابی و بازخوردگیری فعالیت‌ها و ارائه گزارش کار،

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=1090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.