مهمترین ساحت و بعد تربیت، بعد قلب و روح است[۱] که کانون حب و بغض و خاستگاه حالات و تمایلات و انگیزههای انسان میباشد. قدم اول در بندگی[۲]، خالی کردن قلب از حب دنیاست که رأس همه خطایا و سیئات است و نورانی شدن قلب به نور محبت خداوند و اهل بیت نبوت علیهم السلام است.[۳]
در دنیای امروز که ابلیس و همه شیاطین جن و انس و طاغوت و استکبار با همه ظرفیت و امکانات پیشرفته خود کمر همت به انحراف انسانها از مسیر حقیقت و عبودیت خدای متعال بسته اند،[۴] همه تلاش خود را صرف کاشتن تخم حب دنیا در قلوب انسانها از طریق تزیین حب شهوات و لذتهای دنیا و حب مال و رفاه با بهرهگیری از ابزارهای متنوع و جذاب هنری و رسانهای نموده و بهخوبی درک نمودهاند نقطه آغازین و منشاء همه خطاها و اشتباهات انسانی برای انحراف از مسیر بندگی خدای متعال حب دنیاست[۵] و تنها از این طریق میتوانند در حیا و ایمان و دینداری جوانان تنزل ایجاد نموده و به همه اهداف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود در سلطهگری بر دنیا برسند.
در مقابل این هجمه های بی امان و شبیخون فرهنگی، یکی از مهمترین پایگاههای مؤثر در زدودن حب دنیا از قلوب مؤمنین و نورانیت قلوب به نور محبت خدا و نبی و امام، «هیئات مذهبی» با محوریت مسجد، حوزه و مردم هستند که زیربنای اخلاق و معنویت را بر پایه تولی و تبری ساخته و راه عبودیت و بندگی را هموار می سازند، هیئات مذهبی با وجود این مرتبه عالی و مقدس و نقشآفرینی عظیم و بینظیر آنچنان که شایسته تعظیم و توسعه و فراگیری است، قدردانی و هویتشناسی نشده اند.
حوزههای علمیه به عنوان کانون و مهد تربیت عالمان متعهد و متقی به طریق اولی نیازمند بهرهگیری از این فرصت عظیم و در مرتبه بعد نقشآفرینی در این پایگاه مقدس هستند و معاونت تهذیب و تربیت وظیفه خود میداند در جهت پیشبرد اهداف تهذیبی و تربیتی، با بهرهگیری از توان بزرگان و پیشکسوتان این عرصه و برنامهریزی نسبت به تشکیل هیئات مذهبی در مدارس علمیه و بهرهمندی حداکثری از این ظرفیت عظیم در جهت اعتلای اخلاق و معنویت طلاب و روحانیون، اقدام نماید.
این هدف در کنار آموزش طلاب برای چگونگی بهرهمندی از ظرفیت هیئات مذهبی در آینده تبلیغی و آموزشی خود به طور خاص تاثیرگذار است.
امید است هیئات مذهبی مدارس علمیه با سه عنصر عطف و احساس، فهم و معرفت، عزم و جریان سازی اجتماعی، پایگاه و منشاء خیرات و برکات اخلاقی و معنوی در تربیت عالمان متقی و پرهیزگار و توانمند در عرصه «خودسازی، خدمات اجتماعی، جامعهسازی و تمدنسازی» شده و در تربیت رهبران جامعه و عالمان به زمانه برای پیشبرد اهداف انقلاب و تحقق تمدن اسلامی بر محور اخلاق و معنویت فعال و ثمربخش باشند.
[۱] – قال الله تعالی فی کتابه الکریم: ِ«انَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.»
[۲] – عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «خَرَجَ اَلْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَهِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَهُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَهُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ.»
[۳] – عن رسول الله صلی الله علیه وآله: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا.»
[۴] – قال الله تعالى فی کتابه الکریم: «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلاّعِبادَکَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِینَ.»
[۵] – سُئِلَ زَیْنُ اَلْعَابِدِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ، أَیُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى؟ قَالَ: «مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَهِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَهِ رَسُولِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْیَا.»