• امروز : دوشنبه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 2 December - 2024
31

معرفی ستاد راهبری اخلاق و تربیت

  • کد خبر : 1184
  • 21 فروردین 1401 - 19:11
معرفی ستاد راهبری اخلاق و تربیت
بی تردید تحقق و تکامل نظام انقلابی بر محور اخلاق و معنویت، نیازمند نقش ­آفرینی خاستگاه فهم دین و پایگاه اقامه دین یعنی «حوزه­ های علمیه» است.

طلیعه

در عصر انقلاب، «معنویت، اخلاق و تربیت» در جهت تحقق اهداف انقلاب و مسیر دستیابی به تمدن اسلامی و حیات طیبه، سمت و سو و مختصات جدیدی یافته است که آنرا در گفتمان انقلاب و اندیشه امام و رهبری معظم، به خوبی می­توان شناخت و عصاره آن در بیانیه گام دوم حکایت از محوریت اخلاق و معنویت در مسیر جامعه سازی و تمدن سازی و جهت دهی به همه حرکت­ها و فعالیت­های فردی و اجتماعی دارد. در این تفکر هم اخلاق و معنویت باید انقلابی باشد و هم «جوشش انقلابی و نظام­سازی تمدنی»[۱] باید بر محور و مدار و مبنای «اخلاق و معنویت» واقع گردد و این دو بال به موازات یکدیگرند که برای وصول به مقاصد و اهداف، قدرت پرواز می­دهند. بی تردید تحقق و تکامل نظام انقلابی بر محور اخلاق و معنویت، نیازمند نقش ­آفرینی خاستگاه فهم دین و پایگاه اقامه دین یعنی «حوزه­ های علمیه» است، در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه، اهتمام بیشتری نسبت به حضور فعال و اثرگذاری اجتماعی حوزه‌های علمیه و تلاش جهت رفع نیازهای جامعه، حکومت و نظام اسلامی وجود دارد و یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده، «ستادهای راهبری» هستند که حلقه اتصال ظرفیت‌های حوزوی به عرصه اجتماع و اداره جامعه و بهره‌برداری از توانمندیهای فقهی، فکری و راهبردی، برنامه‌ریزی و مدیریتی حوزه‌های علمیه در پیشبرد اهداف انقلاب و تحقق دولت و تمدن اسلامی است.

ضرورت و هدف

در ضرورت و اهمیت «محوریت اخلاق و معنویت» در پیشبرد و پیشرفت جامعه و ساختارهای اجتماعی به سوی اهداف انقلاب اسلامی و تحقق دولت و تمدن اسلامی تردیدی وجود ندارد و بدین منظور می­بایست اولاً ساختارها، روابط و مناسبات اجتماعی در عرصه اخلاق و تربیت و حوزه‌های نفوذ و کارآمدی آنرا را بخوبی شناخت، ثانیاً با رصد و شناسایی نهادها، اشخاص، فعالیت­ها، ظرفیت‌ها، آثار و محصولات در عرصه اخلاق و معنویت و تهذیب و تربیت، بانک اطلاعات و محتوای مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها را غنا بخشید، ثالثاً به منظور جبهه‌سازی و حرکت هماهنگ و منسجم و اثرگذار اجتماعی، نسبت به برقراری و توسعه ارتباطات شبکه‌ای و تعاملات هم‌افزا با ظرفیت­های خودجوش حوزوی و تشکیلات و گروه‌های جهادی و نهادهای رسمی کشور در این عرصه تلاش نمود و مشارکت­ها و نسبت­هایی را بر پایه تعاون و تعاضد و بهره­مندی و اثرگذاری، تعریف و تثبیت کرد.

در این راستا با هدف تقویت رویکرد اثرگذاری اجتماعی حوزه‌های علمیه در عرصه تربیت، اخلاق و معنویت و تلاش جهت پیشرفت و اعتلای جمهوری اسلامی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی خصوصاً گام دوم انقلاب با محوریت «اخلاق و معنویت» و نیز پاسخگویی به نیازهای معنوی و تربیتی جامعه، نظام و حکومت «ستاد راهبری تربیت، اخلاق و معنویت» تشکیل می‌شود، مأموریت این ستاد «رصد و شناسایی» ظرفیت‌ها، «بهره­مندی و حمایت» از آنها و «راهبری، مهندسی و ساماندهی» نهادهای مردمی حوزوی و ایجاد لوازم و زمینه‌های «اثرگذاری مثبت» در جامعه، حکومت و نهادهای رسمی أعم از مراکز علمی و برنامه­­ریزی و ساختارهای حکومتی و مجموعه­های حوزوی، می‌باشد و امید است با همت و تلاش و مشارکت همه دغدغه­مندان در اعتلای اخلاق و معنویت جامعه و نظام اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی بر محور اخلاق و معنویت و تربیت اسلامی، بتوان گام­های مؤثری در جهت انسجام و هماهنگی و بهره­وری همه ظرفیت­ها در مسیر تحقق اهداف، برداشت.

وظایف ستاد راهبری

  1. رصد و شناسایی ظرفیت‌های موجود در عرصه اخلاق و معنویت و تهذیب و تربیت أعم از نهادهای مردمی و گروه‌های جهادی و خودجوش و مراکز و نهادهای رسمی و ارائه راهبردها، نقشه‌ راه، طرح و برنامه جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها در تحقق اهداف،
  2. ایجاد شبکه ارتباطی تعاملی و مشارکتی با مراکز و نهادهای رسمی و فعالان عرصه اخلاق و تربیت در پیشبرد اهداف معنوی و تربیتی،
  3. تقویت رویکرد اثرگذاری اجتماعی و ایجاد بسترهای ارتباط اثرگذار با مراکز و نهادهای رسمی و ایفای نقش هدایت‌گری و راهبری مسائل و موضوعات در عرصه اخلاق و معنویت و تهذیب و تربیت و پشتیبانی علمی و فکری و برنامه‌ریزی نسبت به نیازهای جامعه و نظام در این عرصه،

برنامه‌های ستاد راهبری

  1. تهیه و تدوین اسناد و گزارش‌های راهبردی شامل نقشه جامع پیشرفت و تکامل ابعاد اخلاقی و معنوی انقلاب و جامعه اسلامی و ظرفیت­های مرتبط با این عرصه،
  2. شناسایی ظرفیت­های قابل بهره­برداری در نهادهای مردمی حوزوی و ساختارهای رسمی در جهت ارتقاء اخلاق و معنویت و تربیت و تهذیب حوزویان و جامعه اسلامی،
  3. تهیه الگوی تعامل و تهیه و تدوین طرح و برنامه مشارکت با نهادهای مردمی و رسمی و بهره­مندی از توان، ظرفیت­ها و حمایت­های ­آنها،
  4. جذب منابع و توزیع هدفمند حمایت­ها و پشتیبانی نهادهای رسمی از طرح و برنامه حوزویان و نهادهای حوزوی در عرصه اخلاق و معنویت،
  5. بهره­مندی از ظرفیت­های فکری، علمی و راهبردی حوزه‌های علمیه در جهت آسیب­شناسی اخلاقی و معنوی جامعه، پژوهش‌های کارآمد و کارشناسی تربیتی اسناد بالادستی کشور و قوانین و مصوبات و ارائه پیشنهادات سازنده، بسته‌های قانونی و لوایح و تلاش جهت اقناع و تفاهم با نهادهای مرجع،
  6. تقویت اثرگذاری اجتماعی حوزه از طریق رصد اجتماعی  پدیده­ها، عوامل اثرگذار و تصمیم­گیری­ها و قوانین در عرصه اخلاق و معنویت اجتماعی و تعریف تعاملات و روابط اثرگذار بین آنها و حوزه به عنوان پایگاه دین و اخلاق و معنویت اسلامی،
  7. شناسایی و تقویت استعدادهای بالقوه در حوزه و ایجاد ظرفیت­های جدید علمی، فکری، اجرائی و جهادی در عرصه تربیت، اخلاق و معنویت از طریق ارتباط با نهادها و ساختارهای حوزوی و به­کارگیری در جهت اهداف و سیاست­های تهذیبی و تربیتی و یا دیگر نهادهای همسو،
  8. تهیه و تدوین طرح­ها و برنامه­های اثرگذار در عرصه اخلاق و معنویت اجتماعی و پیگیری اجرای آنها از طریق ظرفیت­های موجود و یا تأسیس ظرفیت­های جدید و نیز ارائه خدمات و محصولات فرهنگی، اخلاقی و معنوی و تربیتی به مراکز، سازمان ها و نهادهای رسمی،
  9. تقویت نقش راهبری و هدایت­گری راهبردی در عرصه اخلاق و معنویت نسبت به ظرفیت­های موجود و نیز هماهنگی، پشتیبانی و ایجاد شبکه تعامل هم­افزا، سازماندهی شده، حرکت جبهه­ای و وحدت بخش میان ظرفیت­های فعال در این عرصه،
  10. تلاش جهت ارتقاء و افزایش کارآمدی و مهارت‌افزایی ظرفیت‌های بالقوه و در صورت نیاز تأسیس مراکز علمی و آموزشی به منظور بهره­برداری علمی و استقرار نیروی انسانی در کارویژه‌های مرتبط با نیازهای تهذیبی و تربیتی در سراسر کشور،
  11. هدایت ظرفیت­ها در جهت تدوین متون و محتوای علمی و توسعه رشته­های آموزشی و بسترهای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فکری  بواسطه حمایت از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها، درس‌های خارج، تشکیل میزهای حل مسئله، نشست‌های هم‌اندیشی،  کرسی آزاداندیشی و همایش‌های تخصصی در عرصه اخلاق و معنویت اجتماعی،
  12. هدایت ظرفیت­ها در جهت فرهنگ­سازی و گفتمان سازی اندیشه متعالی انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری در عرصه اخلاق و معنویت عصر انقلاب  میان مسئولان و نهادهای رسمی حکومتی و حوزوی و نیز فضای عمومی اندیشمندان و صاحب­نظران و فعالان عرصه اخلاق و تربیت،

[۱] در بیانیه گام دوم از اصطلاح «نظام انقلابی» پرده­برداری شده است که دارای دو رکن «جوشش انقلابی» و «نظم سیاسی اجتماعی» است و حضرت آقا می­­فرمایند میان این دو رکن تضاد و ناسازگاری نیست، همچنین اخلاق و معنویت از اصول و شعارهای اولیه انقلاب شمرده شده است.

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=1184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.