معاون تهذیب حوزههای علمیه از پیگیری نظام جامع اندیشه اسلامی خبر داد و گفت: طلبه باید نگرش کلان به هستی، باور مستحکم و تصویر کلان و یکپارچه از منظومهی معارف دینی داشته باشد و هم به عنوان یک مومن و هم به عنوان طلبهی مبلغ دین، این معرفت کلان و موزون و کامل را لازم دارد.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزادهنوری در دیدار آیتالله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: طلبه در کنار آراستگی به فضائل و پیراستگی از رذائل، باید دستگاه معرفتی منسجم و نظامواری داشته باشد.
وی افزود: طلبه باید نگرش کلان به هستی، باور مستحکم، و تصویر کلان و یکپارچه از منظومهی معارف دینی داشته باشد. طلبه هم به عنوان یک مومن و هم به عنوان طلبهی مبلغ دین، این معرفت کلان و موزون و کامل را لازم دارد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه گفت: ارزشهای اخلاقی هم روی این معرفت سوار میشوند. این معرفت هم میتواند جلوی برخی از چالشهای فکری را برای طلبه بگیرد و هم در مقام تبلیغ دین به وی کمک میکند و هم به برخی مشکلات و چالشهایی که در جامعه وجود دارد، پاسخ مناسب میدهد، در این راستا نیز آثار اندیشمندانی نظیر شهید مطهری، علامه طباطبایی و مقام معظم رهبری قابل استفاده میباشد.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزادهنوری ادامه داد: در معاونت تهذیب حوزههای علمیه دنبال حرکتی هستیم که اندیشهی اسلامی را با این اوصاف انتقال بدهیم. برای این منظور چند مدل کار در عرض هم پیگیری میشود، یکی از آن کارها، سیرهای مطالعاتی اندیشمندان اسلامی است، یک مدل دیگر دنبال ارائهی تصویر جامعی هستیم که همهی این اندیشمندان در آن مشارکت دارند و تحت عنوان نظام جامع اندیشه اسلامی پیگیری میشود.
وی اضافه کرد: برای رفع تعارضهای فکری در این زمینه، آثار حضرت امامخمینی(ره) محور کار قرار گرفته و بقیهی اندیشمندان در حول این محور انتظام مییابند. کار سوم شناسایی متفکران موجود است که در این زمینه آثاری داشته و از آنها برای ادامه این مسیر رهنمودهای خواهیم گرفت.
در ادامه این جلسه حجتالاسلام وحید نجفی مسئول دبیرخانه امور معرفتی معاونت تهذیب حوزه های علمیه بیان کرد: فرمایش امام بر این است که جنایت بزرگ در حق اسلام شده و هر کسی از دریچهی دانش خویش به اسلام نگریسته است و نگاه جامعی به اسلام وجود نداشته اند. این خلأ همچنان در بدنهی حوزهعلمیه وجود دارد.
مسئول دبیرخانه امور معرفتی افزود: برای این منظور یک راه این است که از طریق مطالعهی آثار اندیشمندان اسلامی، این نگاه جامع منتقل شود، برخی بر این باور هستند که شاید بشود خصایص و ویژگیهای مشترک آثار اندیشمندان را به صورت تلفیقی کنار هم در یک طرح گذاشت و برخی مخالف این روند هستند و یک طرح تلفیقی را ناممکن می دانند، در بین کسانی که به طرح تلفیقی معتقدند؛ برخی میگویند شاید بشود با یک فرمولهایی این نگاه را انتقال داد، به این صورت که هر اندیشمندی کلیدواژههایی و نخ تسبیحهایی در مسائل دینی دارند که میشود با آن کلیدواژه تمام معارف را منتظم کرد، مثلا علامه طباطبایی با کلید فطرت همه معارف را تبیین میکنند.