نهادینه شدن آرمان توحید در وجود طلاب کار تربیتی را جامع تر و آسان تر می کند
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه اگر طلاب دریابند که انسان مومن باید دنبال آرمان توحید و ترویج دین خدا باشند، آنگاه اهداف تربیتی مدارس را با آغوش بازتری می پذیرند، بیان کرد: خدمت راهبردی ما به طلاب این است که آرمان توحید را در وجود آنان بارگزاری کنیم. نباید موضوع توحید به هدف، بلکه باید به آرمان در وجود طلاب تبدیل شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه برای آسان تر و روان تر شدن کار تربیتی باید به صورتی عمل کرد که آرمان توحید در جان طلاب نهادینه شود، گفت: اگر این آرمان در وجود طلاب شکل بگیرد کار تربیتی آسان تر می شود. طبق ساده ترین بررسی، صدها کار و هدف تربیتی در حوزه تهذیب وجود دارد، بنابراین نمی توان برای تک تک اینها وقت گذاشت زیرا صدها سال زمان لازم است. بهترین کار برای سریع تر شدن کار تربیتی، ایجاد آرمان متعالی در طلاب است که آرمان توحیدی به همین منظور باید در مدارس علمیه مطرح شود.
معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عبودیت را نباید کار فردی درنظر گرفت بلکه باید هم بت های درون و هم بت های بیرون را بشکند. طلبه حوزه علمیه و بلکه هر انسان موحدی باید نگاه جهانی و اجتماعی داشته باشد و به صورت فراگیرتر دنبال جریان توحید باشد.
کار تهذیب باید به صورتی باشد که طلاب به این باور برسند که باید کار خدا پیش برود
وی اظهار داشت: کار تهذیب باید به صورتی باشد که هر طلبه ای به این باور برسد که باید کار خدا پیش برود. در چنین نگاهی انسان موحد، شرک و فسق را نه در وجود خودش و نه در وجود دیگران تحمل نمی کند. انسان مومن موحد دنبال خواسته خدا است و تلاش می کند توحید در سراسر جهان فراگیر و حاکم شود.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: انسان مومن باید اراده خود را در اراده خدا فانی کند. انسان مومن تراز دین باید دنبال انجام شدن کار خدا باشد و تلاش می کند توحید در سراسر عالم مورد استقبال و پذیرش قرار گیرد. در چنین حالتی کار تربیت انسان ها و در مورد مدارس علمیه، کار تربیتی طلاب، خیلی آسان تر و قابل دسترسی تر می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر طلاب دریابند که انسان مومن باید دنبال توحید و ترویج دین خدا باشد، آنگاه اهداف تربیتی مدارس را با آغوش بازتری می پذیرند، بیان کرد: خدمت راهبردی ما به طلاب این است که آرمان توحید را در وجود آنان بارگزاری کنیم. نباید موضوع توحید به هدف، بلکه باید به آرمان در وجود طلاب تبدیل شود.
هنر ما تربیت طلاب مجاهد است
معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: هنر ما این است طلابی تربیت کنیم که حاضر باشند برای فراگیرتر شدن آرمان توحید، هر جا لازم است از جان و مقام و اعتبار خود بگذرند. اگر طلبه ای حاضر شد برای دین خدا فداکاری کند، آنگاه اهداف کوچک تربیتی را با جان و دل می پذیرد. فتح الفتوح انقلاب اسلامی به تعبیر امام خمینی (ره) تربیت کسانی بود که حاضر شدند برای فراگیرتر شدن توحید در سرتاسر عالم از جان خود بگذرند؛ کسانی که دنبال انجام شدن کار خدا بودند.
وی مشکل تربیتی نسل امروز را وجود افرادی دانست که از آرمان خالی هستند، یادآور شد: اگر فردی آرمان نداشته باشد که برای تحقق و فراگیرتر شدن آن جهاد کند و حتی حاضر باشد از جان خود بگذرد، در این صورت کار تربیتی جامع و کامل خیلی سخت می شود.

تمام دغدغه و خواسته مدیران مدارس علمیه باید طلبه پروری باشد
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه مدیران مدارس علمیه نباید صرفا به مدرسه گردانی فکر کنند بلکه باید تمام دغدغه، فکر، خواسته و رویای آنان، طلبه پروری باشد، گفت: البته چون همه امور مدرسه با مدیران است گاهی موضوع تربیت در ذهن آنان تنزل پیدا می کند. باید برنامه ریزی به صورتی باشد که همواره موضوع تربیت در اولویت کاری مدیران مدارس باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در نشست مدیران مدارس علمیه، مراکز تخصصی، معاونین و رابطین تهذیب حوزه علمیه استان تهران که امروز سه شنبه هفتم مرداد در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهر ری برگزار شد با بیان اینکه کار اصلی معاونت تهذیب، تربیت عالم ربانی مجاهد راهبر است، گفت: فعالیت همه عرصه های تبلیغ، آموزش و پژوهش، ذیل چتر تهذیب است. اگر کار تربیت و تهذیب به درستی انجام شود آنگاه طلاب به صورت خودجوش در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت می کنند.
معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور افزود: امر تربیت در امر واقع گاهی مهم تر از امر تربیت است درحالی که در حقیقت باید تربیت در صدر همه برنامه های مدارس علمیه باشد. تلاش ما این است که موضوع تهذیب و تربیت به جایگاه اصلی خود برگردد. تشکیل شورای تهذیب مدارس علمیه باید از سوی مدیران و معاونان مدارس علمیه جدی تر گرفته شود.
نیازمند برنامه جامع تربیتی هستیم تا تهذیب در مدارس علمیه پر رنگتر دیده شود
وی ادامه داد: ما نیازمند برنامه جامع تربیتی هستیم تا تهذیب در مدارس علمیه پر رنگ تر دیده شود. ما به یک ساختار حامی برای موضوع تربیت نیاز داریم. ما در طرح تعالی موضوع تربیت نیروهای موثر و فعال در حوزه تربیت و تهذیب را دنبال می کنیم. همه دغدغه مدارس علمیه باید ابتدا کار تربیتی و تهذیبی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه نگرش و راهبرد تربیتی باید در مدیران مدارس علمیه تقویت شود، اظهار داشت: مدیران مدارس باید با استقلال کامل امور تربیتی را انجام دهد ولو از سطح مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و مراکز استانی برنامه ای اعلام نشود.
وی اضافه کرد: مدیر مدرسه علمیه نباید صرفا به مدرسه گردانی فکر کند بلکه باید تمام دغدغه، فکر، خواسته و رویایش طلبه پروری باشد. البته چون همه امور مدرسه با مدیر است گاهی موضوع تربیت در ذهن او تنزل پیدا می کند. باید برنامه ریزی به صورتی باشد که همواره موضوع تربیت در اولویت کاری مدیران مدارس باشد.
معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در ادامه به موضوع تبدیل شدن استاد به مربی اشاره کرد و گفت: در چنین وضعیتی، استاد به همان اندازه که به موضوع آموزش طلاب دغدغه مند است نسبت به تربیت اخلاقی طلاب حساس می شود. بحث تامین لوازم تربیت اخلاقی و تهذیی طلاب نیز توسط شورای عالی حوزه های علمیه کشور دیده شده است.
وی در ادامه به تولید نظریه پشتیبان در امر راهبری کار تربیتی اشاره کرد و گفت: اهداف تربیتی بسیار زیاد است بنابراین باید در قالب یک طرح جامع تربیتی، اولویت ها در این عرصه مشخص شود. فرض کنید هزار هدف تربیتی وجود دارد و برای پدید آوردن این اهداف، نمی توان صرفا به یک سخنرانی حماسی یا ابلاغ بخشنامه اکتفا کرد. برای اینکه یک صفت در شخصی تبدیل به ملکه شود، حداقل به چهل روز و در برخی روایات به یک سال، زمان لازم است.

طرح تربیت و تهذیب طلاب را باید جامع دید
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان اینکه تهذیب را باید یک مجموعه کامل و همگانی دید و نباید این عرصه را در عرض آموزش و پژوهش دانست، گفت: هر موضوعی، سخنی، رفتاری و برنامه ای در مدرسه علمیه باید رنگ و بوی تربیت و تهذیب داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران در این نشست با اشاره به نشست های متعدد مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با معاونان و مدیران مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، اظهار داشت: همه خادمان سربازان امام زمان (عج) هستیم و برای توسعه فعالیت های مدارس علمیه و مراکز تخصصی تلاش می کنیم.
مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه به انتخاب حجت الاسلام والمسلمین حسینی به عنوان معاون تهذیب این مرکز، گفت: تهران، عاصمه حکومت اسلامی است و تهران دارای ظرفیت های مهم است که لازمه مدیریت درست و موثر در عرصه تربیت و تهذیب طلاب، کار جهادی جدی است.
تهذیب و تربیت، موضوع اصلی کار طلبگی است
وی در ادامه، تهذیب و تربیت را موضوع اصلی کار طلبگی دانست و اظهار داشت: موفقیت حوزه در هر زمینه ای حتی آموزش، به موضوع تهذیب و تربیت وابسته است. طلبه ای که احساس کند مدرسه علمیه مرکز تهذیب و تزکیه نفس است، موفق می شود.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: تهذیب را باید یک مجموعه کامل و همگانی دید و نباید این عرصه را در عرض آموزش و پژوهش دانست. هر موضوعی و سخنی و رفتاری و برنامه ای در مدرسه علمیه باید رنگ و بوی تربیت و تهذیب داشته باشد.
آن جایی موفق تر هستیم که فضای مدرسه رنگ و بوی تهذیبی داشته باشد
وی در ادامه با بیان اینکه آن جایی موفق تر هستیم که همه فضای مدرسه، رنگ و بوی تهذیبی داشته باشد، بیان کرد: ما بهترین جوانان را با سخت ترین روش گزینش به مدارس علمیه می آوریم، اما اگر تعامل خوبی با طلاب نداشته باشیم مسئول هستیم. طرح تربیت و تهذیب را باید جامع دید.
مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه به موضوع مهجوریت ثقلین در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: چقدر فضای مدارس علمیه رنگ و بوی قرآن و عترت (ع) دارد؟ چقدر برای رفع مهجوریت از ثقلین در حوزه علمیه تهران فعالیت کردیم؟ به نظر می رسد باید ریل گذاری در مدارس علمیه تغییر کند.
مدیر حوزه علمیه استان تهران در پایان، تربیت سیاسی را بخشی از کار جامع تربیتی طلاب دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری در پیام های اخیرشان، حجت را تمام کردند و باری که بر دوش ما بود یادآوری کردند. وظیفه مدارس علمیه آماده سازی تربیت طلایی است که قرار است کار تهذیبی انجام دهند. محور در همه عرصه ها و صحنه ها روحانیون هستند.

ضرورت ترویج نهج البلاغه خوانی در مدارس علمیه کشور
حجت الاسلام والمسلمین نریمانی با اشاره با تاکید مقام معظم رهبری درباره نهضت نهج البلاغه خوانی در کشور، بیان کرد: معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در این زمینه آماده همکاری گسترده با مدارس علمیه و مراکز تخصصی در سطح کشور است و تاکنون دوره های آموزشی خوبی نیز انجام داده است.
حجت الاسلام محمدسعید نریمانی، مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه کشور در نشست مدیران مدارس علمیه، مراکز تخصصی، معاونین و رابطین تهذیب حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه برنامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در حمایت از دارالقرآن ها و مدارس حافظین به خوبی و با جدیت صورت می گیرد، گفت: استادان در رشته های حفظ، قرائت، تفسیر و ترجمه به صورت مستمر به مدارس علمیه و مراکز تخصصی اعزام می شود.
مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه کشور افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در حوزه حفظ قرآن کریم به صورت تخصصی و شبکه ای فعالیت می کند و برای تحقق هدف گزاری تربیت ده میلیون حافظ قرآن کارهای خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره با تاکید مقام معظم رهبری درباره ترویج نهج البلاغه خوانی در کشور، بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در این زمینه آماده همکاری گسترده با مدارس علمیه و مراکز تخصصی در سطح کشور است.
لزوم برنامه ریزی برای ارتقای سطح دانش قرآنی در مدارس علمیه کشور
حجت الاسلام نریمانی با انتقاد از وضعیت نامطلوب آموزش قرائت، ترجمه و مفاهیم قرآن در حوزه های علمیه کشور، اظهار داشت: مدیران و معاونان تهذیب و تبلیغ باید جدی تر از گذشته وارد عرصه آموزش قرآن شوند. نمرات طلاب در حوزه قرآنی مناسب نیست. ورود جدی مراکز استانی و مدیران و معاونان مدارس علمیه و مراکز تخصصی برای رفع این وضعیت نگران کننده ضروری است.
مدیر اداره قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه کشور در ادامه به تربیت مربی قرآن ویژه استادان و طلاب در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران می تواند در این زمینه اقدامات حمایتی بیشتری داشته باشد.
وی گفت: معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور مرتبا دوره های آموزش قرآن و نهج البلاغه را در سطح استان ها برگزار می کند. طرح پایش استادان و معلمان قرآنی نیز به به صورت مستمر انجام می شود. مدارس علمیه باید حداقل دو معلم قرآنی معرفی کنند تا در طرح پایش شرکت کنند.
تصاویر/ اجلاسیه مدیران مدارس علمیه، مراکز تخصصی، معاونین و رابطین تهذیب مدارس علمیه استان تهران


















