• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
14
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه مطرح کرد؛

اهمیت مشاوره از دیدگاه روایات/ مشاوره به عنوان یک فرهنگ اسلامی فراگیر شود

  • کد خبر : 2537
  • 25 خرداد 1402 - 18:04
اهمیت مشاوره از دیدگاه روایات/ مشاوره به عنوان یک فرهنگ اسلامی فراگیر شود
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده با اشاره به جایگاه و اهمیت امر مشاوره از دیدگاه روایات، مشورت کردن و فراگیر شدن این فرهنگ اسلامی را یک امر ضروری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه در آیین افتتاحیه مرکز مشاوره اسلامی سماح شعبه پردیسان قم(مرکز مشاوره حوزه علمیه قم) به روایاتی در مورد اهمیت مشورت و مشاوره اشاره کرد و بیان داشت: امام رضا(ع) در وصف پدرشان حضرت موسی بن جعفر(ع) می فرمایند: «ایشان با اینکه در عقلانیت همتا نداشتند در برخی مسائل با خدمه خودشان مشورت می کردند و می فرمودند: چه بسا خداوند از طریق زبان او خیر را به من نشان دهد».

وی در ادامه ضمن بیان روایات دیگری مبنی بر اینکه «باید قبل از مشورت با مردم، ابتدا از خدا طلب خیر کرد و سپس به مشورت پرداخت»، گفت: ضرورت دارد مشاوران هم این روند را در جلسات مشاوره آموزش دهند، چرا که این فرهنگ اسلامی باید در جامعه جا افتاده و فراگیر شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه سپس روایاتی را بیان کرد که در آن به مشورت کردن با ۱۰ نفر یا ۱۰ بار مشورت گرفتن تأکید شده بود و در این باره توضیح داد: از جمع روایاتی که در باب مشورت آمده به دست می آید که با توجه به اهمیت کار مراتب مشورت و استخاره متفاوت است؛ در برخی کار های ساده کافی است فقط از خدا طلب خیر کنیم و کار را انجام دهیم و در برخی دیگر از فعالیت ها نیاز است با ۱۰ نفر مشورت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری مشورت کردن و فراگیر شدن این فرهنگ اسلامی را یک امر ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: مشورت آنقدر باید فراگیر شود که مردم در تمام امور خود و با همه افراد مشورت کنند؛ باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که مردم آنقدر در کارهایشان مشورت کنند تا معیار و میزان تصمیم گیری را به دست بیاورند.

وی در پایان مشورت دادن را بر طبق روایات یک نوع انفاق ذکر کرد که برکات بسیار زیادی را برای پیشرفت جامعه و جلوگیری از مشکلات و اختلافات به ارمغان می آورد.

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=2537

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.