حجت الاسلام مصطفی احمدی، نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی – تربیتی به نمایندگی از گروه امام خمینی(ره) که گروه اول آموزش دیده در دوره های پودمانی تعالی می باشد، با حضور در معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیر به عمل آورد.
بر اساس این گزارش، تقدیرنامه ای با امضای تمام اعضای گروه امام خمینی(ره) جهت تقدیر و تشکر و قدردانی از زحمات برگزار کنندگان، مجریان و طراحان دوره پودمانی تعالی در این جلسه به حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیم شد.
گفتنی است، در فرایند تهذیب و تربیت طلاب مدارس علمیه، عناصر گوناگونی ایفای نقش میکنند؛ مدیر مدرسه، اساتید، معاونان خصوصا معاون تهذیب و تربیت، استاد اخلاق، مشاور و نیز مربی یا راهنما، در یک تعامل هماهنگ، تهذیب و تربیت طلاب را در مدرسه رقم میزنند. در این میان «مربی یا راهنما» جایگاه سنتی و متعارفی بوده که از گذشته در حوزههای علمیه به عنوان یک نقش اثرگذار و بیبدیل، تمشیت امور تربیتی طلاب را بر عهده داشته است. احیای این نقش کارآمد در کنار شکلگیری یک جایگاه جدید به نام «مشاور» در حوزههای علمیه امری ضروری و اجتنابناپذیر به نظر میرسد. با توجه به اینکه در گذشته اساتید شاخص این نقش را عهدهدار بودند، هدفگذاری معاونت تهذیب آن است که هر استاد در قامت یک مربی در تربیت جامع طلاب نقشآفرین باشد. بر این اساس لازم است در واحدهای حوزوی بین دو کارویژه «مربی یا راهنمای تهذیبی» و «مشاور» تفکیک شود.
آنچه در وظایف راهنمای تهذیبی یا مربی تربیتی بیش از همه مد نظر است و مهمترین هنر آنان محسوب میشود «رسیدگی جامع» در حق طلبه و «ارائهی هویت و آرمان» به او است. یعنی ایجاد شور و شوق و انگیزه، آن هم نه صرفاً با شعار یا تکنیکهای شکلی؛ بلکه با ایجاد یک افق عالی و ایمان راسخ به طلبگی در یک ارتباط صمیمی، مستمر و چهرهبهچهره و در ضمن عهدهداری عام احوال طلبه. با ایجاد این افقِ ایمانی و مقصد آرمانی، طلبه، رشید خواهد شد؛ یعنی به جریان میافتد و بدون اینکه کسی او را حرکت دهد دغدغهمند رشد و تعالی خود خواهد بود.
دوره پودمانی تعالی درصدد است توان ایفای این نقش را دستکم در پارهای از اساتید مدارس علمیه ایجاد کند.