• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
31

طرح «ساماندهی فعالان اخلاق و تربیت»

  • کد خبر : 1170
  • 17 فروردین 1401 - 19:01
طرح «ساماندهی فعالان اخلاق و تربیت»
امور تهذیبی و برنامه ­های تربیتی مربوط به حوزه­ های علمیه و طلاب و روحانیون، در قالب «برنامه جامع تهذیبی و تربیتی» تهیه شده است و هر شخص یا نهاد فعال می­ تواند بصورت فردی یا گروهی در تحقق این برنامه جامع نقش ایفا نماید.

مشارکت و تعامل نهادهای تربیتی با حوزه ­های علمیه

مقدمه

«مردمی­ سازی» تهذیب و تربیت، اقتضای آن را دارد که همه ظرفیت­ های مردمی (طلاب و روحانیون) در حوزه ­های علمیه بسیج شوند و در جهت اهداف و تهذیبی و تربیتی، مشارکت فعال داشته و توانمندی خود را به اشتراک گذاشته و در فرایند تربیتی حوزه ­های علمیه حضور فعال و اثرگذار و در یک نقشه جامع تربیتی، نقش­آفرینی داشته باشند، از اینرو شایسته است که معاونت تهذیب و تربیت ضمن ایجاد زمینه ­های ارتباط و تعامل هم­افزا در قالب یک شبکه پویا و منسجم ارتباطی و تعاملی، در جهت ساماندهی و مهندسی امور فعالان این عرصه و تشکیل جبهه هماهنگ و هم ­افزای تهذیبی و تربیتی تلاش نماید.

بدین منظور لازم است، نسبت به «رصد و شناسایی» ظرفیت‌ها، «بهره­مندی و حمایت» از آنها و «راهبری، مهندسی و ساماندهی» و ایجاد لوازم و زمینه‌های «اثرگذاری مثبت» در عرصه اخلاق و تربیت برنامه ­ریزی و اقدام شود و امید است با همت و تلاش و مشارکت همه دغدغه­ مندان در اعتلای اخلاق و معنویت در حوزه ­های علمیه و تهذیب و تربیت طلاب و روحانیون، بتوان گام ­های مؤثری در جهت انسجام و هماهنگی و بهره­وری همه ظرفیت­ ها در مسیر تحقق اهداف، برداشت.

لازم به ذکر است امور تهذیبی و برنامه ­های تربیتی مربوط به حوزه­ های علمیه و طلاب و روحانیون، در قالب «برنامه جامع تهذیبی و تربیتی»[۱] تهیه شده است و هر شخص یا نهاد فعال می­ تواند بصورت فردی یا گروهی در تحقق این برنامه جامع نقش ایفا نماید.

ضرورت طرح

  1. پرهیز از موازی­کاری و تصدی­گری و عدم اکتفا به فکر و برنامه و توان سازمانی،
  2. اهمیت و نقش برجسته نیروی انسانی در فرایند تربیتی و ضرورت رشد و ارتقاء و توانمندسازی نیروی انسانی،
  3. ضرورت تکمیل فرایند تربیتی با مشارکت فعال و نقش­آفرینی همه عناصر تربیتی خصوصاً طلاب و روحانیون،
  4. نیازمندی عرصه اخلاق و معنویت، تهذیب و تربیت به مشارکت نیروی انسانی توانمند، فعال و پویا،
  5. ضرورت بهره­گیری از سوابق موفق، توانمندی­ها، تجربیات، ایده­ها و طرح­ها و برنامه­های ظرفیت­های خودجوش و فعال،

اهداف

  1. تقویت رویکرد مشارکت، تعاون و تعامل اشخاص و نهادهای تربیتی با حوزه­های علمیه؛
  2. حمایت و تسهیل عملکرد اشخاص و نهادهای تربیتی در موضوعات این آئین­نامه؛
  3. ارتقای توانمندی و تقویت نقش و اثرگذاری ظرفیت‌های تربیتی در حوزه‌های عملیه؛
  4. بهره­مندی از ظرفیت فعالان و نهادهای مردمی در راستای تحقق اهداف تربیتی حوزه­های علمیه؛
  5. تقویت روحیه مسئولیت پذیری، همبستگی و رسالت اجتماعی و تحقق راهبرد «برون‌گرایی» و «مردمی سازی تربیت».

سیاست­ها

  1. تحقق راهبرد توانمندسازی نیروی انسانی تهذیب و تربیت در مقیاس «راهبر تربیتی»،
  2. این طرح در جهت قرابت و نزدیکی بیش از پیش ستاد و صف و نیز همبستگی فکری و عملی کارگزاران تهذیب تلاش می­کند و پیشران و موتور محرکه معاونت تهذیب در همه اقدامات و فعالیت­هایش می­باشد، چراکه با اقتضائات و نیازهای صحنه و میدان عمل در ارتباط است و چرخه تعامل صف و ستاد را بر اساس آن تنظیم می­نماید و در فرایندهای تصمیم­سازی، طراحی و برنامه­ریزی معاونت اثرگذار خواهد بود.
  3. از آنجا که رشد و توانمندسازی فعالان عرصه اخلاق و تربیت در ضمن تبیین اقناعی مستمر برنامه­ها و تبادل نظر و تجربه و نیز توانمندی در کشف مسائل و بهره­گیری از تجارب برای حل مسائل اتفاق می افتد، بر برنامه­های گفتگو محور و «نشست­های هم­اندیشی» و «ارتباطات حضوری عمیق و مستمر» تأکید می­شود.
  4. توسعه ارتباطات و تعاملات با بهره­گیری از امکانات فضای مجازی مانند سایت، سامانه­ها، شبکه­های اجتماعی، وبینار و … بصورت حداکثری.
  5. یکی از رویکردهای تحولی معاونت تهذیب، تقویت امور ستادی (برنامه­ریزی، نظارت و اشراف، هماهنگی و هدایت و راهبری) است و می­بایست به مرور زمان، تصدی­گری­های اجرائی از ستاد منفک و مستقل گردند، بنابراین بهره­مندی از ظرفیت­های بیرونی و امور مربوط به هماهنگی و تعاملات و ارتباطات آنها را می­توان در قالب طرح سافات، گسترده­تر، تفصیل یافته­تر و بصورت شبکه­ای دنبال نمود.

آیین‌نامه اجرائی طرح

به منظور توجه نظام­مند، پایدار و دانش­بنیان به ظرفیت­ها و توانمندی اشخاص و نهادهای تربیتی برای مشارکت در عرصه‌های بنیادین، راهبردی و کاربردی امور تربیتی، «طرح سافات» مورد اجرا و اقدام مقتضی قرار می‌گیرد، بدین منظور «آیین‌نامه مشارکت و تعامل اشخاص و نهادهای تربیتی با حوزه‌های علمیه»، با عنایت به راهبرد «مردمی­سازی تربیتی» و اهمیت مشارکت مردم و ظرفیت گسترده نهادهای مردمی تدوین گشته است.

ارکان طرح

  1. شورای سیاست­گذاری : متشکل از نماینده معاونت محترم تهذیب، مدیر اداره اخلاق و تربیت، کارشناس مسئول رسالت اجتماعی و دو نفر کارشناس تربیتی،
  2. مدیر و مجری طرح : کارشناس مسئول رسالت اجتماعی در اداره اخلاق و تربیت،

موضوعات همکاری

مشارکت و همکاری در سیاست­گذاری، تولید محتوای علمی و تدوین طرح و اجرای برنامه­‌‌های تهذیبی و تربیتی در ابعاد فردی، خانوادگی، صنفی و اجتماعی حوزویان در موضوعات گوناگون ذیل ساحات تربیت اعم از تقویت مکارم اخلاق؛ تقویت معنویت؛ تقویت برنامه­های عبادی؛ تقویت رفتار و عمل صالح؛ تقویت روحیه خدمت و جهاد؛ تعمیق اعتقادات و اندیشه جامع؛ ارتقا بصیرت و بینش سیاسی و اجتماعی؛ رسالت اجتماعی؛ تقویت جسمی و روانی و … 

معاونت تهذیب از ظرفیت پژوهشی، آموزشی، مشاوره­ای، مددکاری، حمایتی و اجرایی فعالان و نهادهای مردمی همکار برای ارائه خدمات به حوزویان، به ویژه نوجوانان و طلاب جدید الورود، در قالب‌های گوناگون از جمله موارد زیر استفاده می‌نماید:

  • برگزاری دوره های آموزشی، تربیتی، اخلاقی، مذهبی، ورزشی و هنری؛
  • ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز و ارتقای مهارت­های تربیتی؛
  • ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره اخلاقی مورد نیاز و تلاش برای ترمیم آسیب­های روحی و روانی طلاب و …؛
  • برگزاری نشست‌های علمی و گفتمان‌سازی تربیتی،
  • برگزاری نشست­های صمیمی و دیدار با علما و ملاقات نخبگان، چهره­های اخلاقی، تربیتی، مذهبی با طلاب؛
  • انجام تحقیقات و پژوهش­های لازم در زمینه ­های آسیب­های اخلاقی و نظایر آنها؛
  • تولید نشریات و محصولات رسانه‌ای و …

[۱] یکی از خروجی ­های مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی (ره) برنامه جامع تهذیب و تربیت خواهد بود که تحت اشراف این کانون در مدارس اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://tahzib.ismc.ir/?p=1170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.